– Én ting er havbruk til havs, men det er også aktuelt i mulighetsrommet mellom dagens næring og havbruk til havs, sier Trond Lysklætt. Et nytt Trondheimsfirma vil kombinere teknologi fra oljebransjen med nedsenkbare merder.
Bak FarmOcean Subsea står Trond Lysklætt, Geir Furberg og Michael Skjold. De to førstnevnte med lang fartstid fra oppdrettsnæringen, og sistnevnte med mangeårig bakgrunn fra olje- og gass. De tre hadde diskutert ideer i noen år, før de etablerte firmaet sommeren 2024.
– Vi kom i prat. Michael hadde noen tanker rundt bruk av «jack-up» teknologien for oppdrett. Etter å ha knadd dette litt, kom vi opp med et konsept vi fikk veldig troen på innen havbruk til havs, sier Lysklætt til iLaks.
– Nådd en grense
Han forklarer at riggen er laget slik at nota og dekket kan heves og senkes uavhengig av hverandre, og for å tilpasses ulike lokaliteter.
– Om det kommer en hundreårsstorm, for eksempel, kan man kjøre ned selve noten. Plattformdekket kan heves langt over bølgene slik at bølgene kommer under dekk, mens nota senkes i dypet for å gå klar de verste kreftene, sier Lysklætt, og forklarer:
– Konseptet er anvendelig. Én ting er havbruk til havs, men det er også aktuelt i mulighetsrommet mellom dagens næring og havbruk til havs. På eksponerte lokaliteter har man nådd en grense med dagens teknologi, men vår løsning kan også skaleres ned fra denne konkrete, store riggen som vi har testet.
– Verden er stor
Selskapet har testet en modellversjon i basseng hos Sintef Ocean i Trondheim.
– Vi er ikke så langt unna å ha et produkt som kan være i bruk. Nå har vi testet modellen i tanken til Sintef Ocean, der vi har fått en del svar. Vi har ikke fått den endelige rapporten enda, men vi har gjort oss erfaringer der som er veldig nyttige. Testingen i modelltanken gir oss mye data som vi kan bruke videre i designet, sier Lysklætt.
Makker Michael Skjold uttaler i et intervju med NRK at systemet rent praktisk sett kan være i bruk om ett til to år, dersom selskapet får klarsignal fra myndighetene. I samtale med iLaks drar Skjold litt på dette.
– Det kan skje, men det er nok mer realistisk å si innen fem år. Men dette blir bare tipping. Det kommer også an på om aktører vil sette i gang, sier Skjold, og sikter til at usikkerhet rundt rammevilkår og grunnrenteskatt også spiller inn.
– Men det er klart at verden er stor. Det er ikke bare Norge som kan ha interesse av dette, selv om vi ønsker å være i Norge.
Ser ikke på finansiering som stopper
Ifølge Skjold har de i testfasen sett etter potensielle tekniske hindre. Ting som viser om dette går eller ikke. Så langt har de ikke funnet noe som tyder på at det ikke vil gå. Og enn så lenge har prosjektet vært selvfinansiert, forteller Skjold og Lysklætt.
– Hvor mye vil dette koste?
– Det er nesten umulig å si. Men vi skal bygge et anlegg som skal vare i 40 år, og produsere store verdier hvert år, sier Skjold.
– Vi ser ikke på finansiering som en stopper, og det er mulig at vi vil løfte dette videre selv. Men om den rette partneren dukker opp, er vi ikke fremmed for det. Så er ikke dette noe man bygger på spekulasjon, men på kontrakt. Det er en del som skal gjøres i ingeniørfasen før den tid. I den fasen kan det være at vi inngår samarbeid, men det får vi se på. Vi vil selvsagt ikke utelukke partnerskap med de rette miljøene, supplerer Lysklætt.
Snart til havs?
– Nå er det veldig mye som tilsier at dypdrift blir viktig fremover. Det er definitivt en mulighet med dette prosjektet, at man også kommer seg under det angivelige lusebeltet. Og et mål er å redusere håndteringen av fisk til et minimum, sier den tidligere Aqualine- og ScaleAQ-lederen.
Nærings- og fiskeridepartementet skal etter planen lyse ut konsesjoner for havbruk til havs i år. Det er områdene Norskerenna sør, Frøyabanken nord og Trænabanken som vurderes å tas i bruk.
SalMar har vært blant aktørene som har gått foran i satsingen på offshore-oppdrett, gjennom SalMar Aker Ocean, i samarbeid med Kjell Inge Røkke. SalMar-eier Gustav Witzøe har imidlertid utelukket at de går videre med havsatsingen, så lenge regjeringen ikke vil ha grunnrente på havbruk til havs.