– Deler av teknologien på nye konsepter er faktisk misforstått, sier tallknuser.
Denne uka startet Frederik Andersen som regionsjef nord i ScaleAQ. Han er én av flere nye som skal på plass i landsdelen når selskapet nå styrker laget og kompetansen i nord. Nylig møtte selskapets ledelse og spesialister sine samarbeidspartnere og kunder i Bodø.
– Vi skal satse videre i nord og begynner i Bodø med å ansette en servicetekniker, men vi kommer til å ansette enda flere i nord. I Sandnessjøen blir det også flere ansatte om kort tid, sier Sveinulf Sedeniussen, som er ScaleAQ sin salgsrepresentant i Bodø, til iLaks.
Selskapets tallknuser
Sedeniussen viser de fremmøte ett av flaggskipene fra teknologileverandøren, flytekragen FR-560. En løsning Martin Søreide vet det aller meste om, og forteller mer enn gjerne ned til den minste detalj.
– Her inne er det et stagsystem. Kreftene som kommer inn via fortøyningsklammeret, overføres til stagsystemet her inne. Det går rundt hele omkretsen som et skjelett til hele merden. Kommer det et rørbrudd er merden fortsatt sirkulær, på grunn av denne løsningen.
– Det er svært viktig for robust design mot rømningshendelser og generelle ulykkes scenario. Andre leverandører har ikke dette systemet, mens vi har brukt det i mange år. Det tar imot kreftene i tillegg så stresser det ikke rørene. Vi ønsker å bevare oppdriften og styrken i rørene, forklarer Martin Søreide.
Har noen hull å tette
På plass ved flytkragen, godt plassert på land og innomhus, er også ScaleAQs konserndirektør Geir Myklebust.
– I ScaleAQ ønsker vi å være en sterk partner for næringa. Vi ser at vi kan forsterke oss med bedre tilstedeværelse i nord. Vi har baser allerede fra Finnsnes og nordover, men har noen hull vi skal tette. I tillegg til den kompetansen vi har sentralt, skal vi bli mer tilgengelig både for service, lager- og logistikk ute i landet, sier Myklebust.
– Målet med å treffe så mange av våre partnere her på kundetreffet, er å skape nye relasjoner, men ikke minst en forståelse for de konstruksjonene vi leverer. Særlig i forhold til HMS og bruk, men også bidra til å redusere risikoen for rømningshendelser, sier Martin Søreide.
Erfaring fra de mest eksponerte
Søreide mener robustheten i deres FR-560 er viktig i å hindre rømming.
– Poenget er at flyterørene skal sikre oppdrift og sørge for integritet for notposen globalt. Denne merden er dimensjonert og sertifisert for 40 tonn hanefotlast. I tillegg er det store marginer utover dette ved ScaleAQ sine design, sier han med selvsikker mine.
– Denne er gjennomtestet på de mest værutsatte lokalitetene i verden. De mest eksponerte lokalitetene jeg kjenner til i Norge er gjerne et stykke utenfor Frøya og driftes av akkurat denne typen merder. De mest eksponerte jeg nå jobber med er i Skottland og Newfoundland, sier Martin Søreide.
– Deler av teknologien er faktisk misforstått
– Mange av de nye utviklingskonsesjonene er veldig spennende prosjekter, men det er fortsatt notbasert og de samme type nøter og notematerialer. Hovedmisjonen til denne merden er å skape integritet for fisken oppi.
– Elementet her må skape integritet for notposen under. Vi sitter og regner og dimensjoner på dette hele tiden. Mitt fokus er at det skal dimensjonert slik at integriteten til notposen holder. Havbruksnæringa skal ikke ha rømningscenarier basert på dette.
– Jeg mener mye av det som det snakkes om, og deler av teknologien er faktisk misforstått. Fordi det har vært så mye fokus på nye konsepter, men dette er allerede svært robuste konstruksjoner for eksponerte lokaliteteter. Det er viktig å ta frem at dette er skapt av oppdretterne fra startet av, så har vi som tallknusere kommet i etterkant, designet det litt om for å styrke det, sier Martin Søreide.
Geir Myklebust skyter inn at bærekraft er mer og mer viktig, og at de er i gang med å ta i bruk resirkulering og benytte allerede brukt materiale i sin produktutvikling.