Satser på merkevarebygging

Nyheter
553

Verdens største og viktigste sjømatmesse, Seafood Expo Global (SEG) åpnet i Brussel i dag. Hit kommer kjøpere, leverandører og sjømatinteresserte fra 150 land. Det er 22. gang Innovasjon Norge arrangerer en norsk fellesstand som i år rommer 55 bedrifter. Messen er et svært viktig utstillingsvindu for de norske bedriftene som knytter nettverk, møter kunder og plukker opp trender i markedet. På Seafood Processing Europe (SPE), arenaen for leverandører av teknologi og tjenester for sjømatnæringen, deltar 17 norske bedrifter på den norske fellesstanden, skriver Innovasjon Norge i en pressemelding.

Styrker konkurranseevnen
I dag står Norge overfor flere store utfordringer. Vi må omstille oss fra et sterkt petroleumsbasert næringsliv til andre og mer bærekraftige inntektskilder. Sjømatnæringen vil bli en stadig viktigere bærebjelke i norsk økonomi. For å ruste oss best mulig mot konkurrentene i dette globale markedet, anbefaler Innovasjon Norge norske bedrifter å satse på markedstilpasning og merkevarebygging.

–  Merkevarebygging er et grep for å få økt lojalitet. Kundene blir kjent med produktets gode egenskaper og kan stole på at det har samme kvalitet hver gang. Tryggheten av å få kvalitet gjør kundene mer villige til å betale en høyere pris. Dette kan igjen styrke bedriften mot angrep fra konkurrenter, som lavprisprodusenter, og gi økt vekst, sier Petter Ustad, ansvarlig for sjømatsatsingen i Innovasjon Norge.

Salma Raw nominert til innovasjonspris
Norske Salma har blitt en svært sterk merkevare. Salma bygger på langsiktige investeringer i kvalitet og kundetilpasning og har oppnådd en unik posisjon i markedet. Under årets sjømatmesse er det nye produktet SalmaRaw nominert til innovasjonsprisen, Prix d’Elite.

–  Merkevarebygging har vært svært viktig for at vi skulle bevege oss framover i verdikjeden. Nytenking og tilpasning gjennom alle ledd fra hav til fat inklusive oppfølging av salgsleddet har vært nødvendig, mener Simon Nesse Økland, salg og markedssjef Bremnes Seashore som har aksjemajoriteten i Salmon Brands, eier av merkevaren Salma. Bedriften har samarbeidet med Innovasjon Norge i mange år og jobbet strategisk for å opparbeide en anerkjent merkevare.

Merkevarebygging avgjørende for klippfisken
På sjømatmessen vil Innovasjon Norge ha representanter fra ni internasjonale markeder, inkludert India, Vietnam, Indonesia og Brasil. I Brasil har nye internasjonale aktører de siste årene tatt betydelige markedsandeler. Brasil er verdens største klippfiskmarked, og Norge har lange tradisjoner med klippfisk i dette markedet. I løpet av de siste årene har markedsandelen gått ned rundt 80 til 50 prosent.

– Avgjørende for at norsk klippfisknæringen skal kunne ta tilbake markedsandeler i dette viktige klippfiskmarkedet Brasil, er satsning på merkevarebygging og tilpasning til den moderne brasilianske forbruker, mener Renata Prado fra Innovasjon Norges Brasilkontor. Hun er i Brüssel for å få kontakt med norske klippfiskprodusenter som er villige til å tenke nytt når det gjelder markedsorientering.