«Sannsynligvis en god idé å ta gevinst»

Nyheter
797

Et operasjonelt driftsresultat på 147 millioner euro for årets andre kvartal var ikke så høyt som meglerhusenes tallknusere lå inne med.

Marius Gaard, lakseanalytiker i Swedbank (tidligere First Securities), mener det kan være greit å vekte seg ned i både Marine Harvest og andre lakseaksjer nå.

Les også: Dro inn 147 millioner euro på driften

Under forventningene
«Rapportert EBIT kom inn 6% under SWB og 8% under konsensus på både lavere enn forventet volum og EBIT/kg. EBIT/kg var henholdsvis 3% og 4% under SWB og konsensus», skriver han i en kundeoppdatering etter dagens rapport.

Gaard har fått med seg det siste prisfallet på laks, som iLaks rapporterte fredag, og tror det kan være gunstig å vekte seg ned i oppdrettsaksjene nå.

Svakeste periode
«Vi er positive på lang sikt, men MHG og laks har hatt et sterkt løp i det siste, noe som begrenser oppsiden til kursmålene. Sammen med en rapport på feil side av forventningene og med laks på dørstokken til en sesongmessig nedgang i lakseprisen (også normalt den svakeste perioden av året for lakseaksjer), er det sannsynligvis en god idé å ta noe gevinst. Vi ser MHG ned 2-3% i dag», skriver han videre.

Gaard er med det på linje med analysekonkurrent Kolbjørn Giskeødegård som fredag uttalte at han frykter et historisk dypt prisfall for laks, og derfor anbefaler sine kunder å selge sine lakseaksjer, og heller kjøpe seg inn igjen på lavere kurser til høsten.

Blør
Nordea-analytiker Giskeødegård tror sviktende resultater skyldes i hovedsak svakere enn forventede resultater fra nedstrømsvirksomheten MHG Consumer Products.

«Mens lakseprisene har fortsatt å øke rammer dette 40% av salget deres, da vi anslår de kjøpte volumer ikke er basert på fastpriskontrakter. Tallene gjenspeiler 1) et kvartal med historisk gode priser, 2) fortsatt høy kontraktsandel hindrer total prisoppnåelse illustrert med marginer i Norge fortsatt under 20 kroner per kilo til tross for gjennomsnittlig spotpris på NOK 62 og 3) høye laksepriser gjør at Consumer Products-segmentet blør», skriver Nordea-analytikeren til sine kunder mandag.

Sparebank1 Markets’ analytiker Tore A. Tønseth mener rapporten stort sett er som forventet, hensyntatt et lavere volum enn tidligere skissert.