Løpet er kjørt. Ingen andre bydere meldte seg. Mitsubishi fikk i dag hånd om over 90 prosent av aksjene i Cermaq.
Les også: «Game over» i Cermaq
Nå ser Cermaq fremover. Til en fremtid som en del av Mitsubishi-konsernet.
Nummer to i verden
Mitsubishi kjenner Cermaq – de har lenge hatt et nært kundeforhold. Foruten nyinnkjøpte Cermaq, eier det japanske industrikonglomeratet allerede det chilenske oppdrettselskapet Salmones Humboldt. Totalt vil «Nye Cermaq» kunne slakte 178.000 tonn laksefisk i 2014. Kun Marine Harvest er større.
Japanske selskaper er viden kjent for sine hierarkiske konstruksjoner. Dette står i kontrast til Cermaqs flate organisasjonsstruktur – hvor veien er kort fra industrigulvet til toppledelsens korridorer. Det kan nok være langt fra Steigen til Oslo, men definitivt lengre til Tokyo.
«Tillit er godt, kontroll er bedre», sa Lenin. Slik tenker Mitsubishi også.
De har rekruttert internt for toppledelsen i Salmones Humboldt – her er både administrerende direktør og finansdirektør japanske. Ingen bør bli overrasket om så skjer i Cermaq også.
Statlig eierskap
Det har ikke skortet på kritikere etter at Mitsubishi entret scenen og la inn bud på Cermaq. Krtikken har primært vært rettet mot regjeringen og spesifikt næringsminister Monica Mælands iver etter å selge statsselskaper. Dette er et ideologisk valg, særlig siden Norge egentlig ikke trenger mer penger for at oljefondet skal kunne kjøpe aksjer og eiendom i utlandet. Mælands agenda har vært å poengtere at det skal være gode argumenter for at Staten skal eie forretningsvirksomheter. Hun har, i likhet med stortingsflertallet, ikke funnet det i Cermaq som har majoriteten av sin aktivitet i utlandet – i konkurranse med norske fiskeoppdrettere.
Staten har vært en forutsigbar, langsiktig og god eier i Cermaq. Når det er sagt, er det få røster som har gitt uttrykk for at Mitsubishi vil bli en dårlig eier. Det er slett ingen grunn til å tro det heller. Mitsubishi har en lang fartstid som laksekunde og distributør. Og knapt et kjøkken i verden har et sterkere og mer alvorlig forhold til matkultur enn det japanske.
Fremtidens proteinmarked
Folk flest bor i Asia. Og fremtidens laksemarked vil som en følge av økt kjøpekraft og befolkningsvekst gradvis flytte seg østover. Dette er Mitsubishis hjemmebane, og selskapet har helt andre forutsetninger til å følge opp markedsutviklingen enn norske eksportører har.
Mens norske oppdrettere har vært produksjonsorienterte og opptatt av å kutte tiøringer på merdkanten, har Mitsubishis selgerens og proteinkonsumentens perspektiv. Det kan gi nyttig kunnskap. Ikke bare for Cermaq, men for hele laksenæringen.