Samlokalisering for Lerøy og Cargill: – Det er nok en effekt som ikke bør undervurderes

Nyheter
2200

Det var duket for både kaker og kranselag. Nå er det 12 måneder til Lerøy og Cargill skal flytte inn blant studentene og sjømatrettede næringsaktører på Marineholmen i Bergen.

Cargill-sjef Einar Wathne spaserer synlig tilfreds rundt på taket på nybygget som nå føres opp ved Damsgårdsundet. Huseier Rieber Eiendom har allerede 100.000 kvadratmeter med næringsareal her, og nye 130.000 kvadratmeter under oppføring. Leietakerne er næringsaktører i og rundt oppdrettsnæringen, samt Universitetet i Bergen.

– Når Cargill trengte nye lokaler, var det naturlig for oss å ta utgangspunkt i vår strategi «Å bringe utsiden inn». Vi ser kjempenytte av å sitte sammen med andre bedrifter og kompetanse – og ikke minst bringe inn talenter til oss, sier Wathne til iLaks.

Interaksjon
– Det er både en sosial og formell del her som er viktig i interaksjonen. Vårt nåværende bygg på Tollboden har klare etasjeskiller og begrensninger. Nå blir det slutt på kontor da vi går for en åpen løsning.

– Vi gleder oss voldsomt, legger han til.

Med seg til Marineholmen får Wathne og Cargill en laksenabo fra andre siden av munningen til Vågen, nemlig Lerøy. Lerøy-utsending Siren Grønhaug legger ikke skjul på at sjømatkjempens nåværende hovedlokaler har gått ut på dato.

Uformell møteplass
– Lerøy har en lang og stolt historie i Bergen. Vi har holdt til på Bontelabo siden 50-tallet, men fiskeindustrien er ikke der lengre og miljøet er flyttet inn til sentrum. Vi fokuserer på morgendagens arbeidsplasser, nær studiemiljø, nettverk- og andre næringsaktører, sier hun og legger til: – Vi har et stort spenn av studenter til vår næring; alt fra teknologer til biologer og økonomer.

Grønhaug får støtte av Lerøy-konsernet sin nyansatte samfunnskontakt, Krister Hoaas.

– Særlig den uformelle møteplassen er viktig. Det er en del av verdien en ser i [Bergen] Media City allerede. Det er nok en effekt som ikke bør undervurderes, mener Hoaas.