SalmoNor kjøper tre Fjord Hybrid-anlegg til fôrflåtene.
Det er Fjord Maritime i Bergen som har utviklet hybridløsningen til havbruksnæringen. Fjord Hybrid reduserer gangtiden til dieselgeneratoren på fôrflåtene med inntil 90 prosent.
– I SalmoNor har vi alltid hatt sterkt fokus på miljø og miljøvennlig drift. Vi i selskapet jobber hele tiden med å se utviklingsmulighetene og investere teknologi som fremmer miljø og driftseffektiviteten. Investering i Fjord Hybrid er et av flere tiltak vi gjør for å redusere våre fotavtrykk, sier Vibecke Bondø i SalmoNor, som vurderte flere leverandører før selskapet falt ned på Fjord Maritimes løsning:
– Som et alternativ for landstrøm eller i kombinasjon, er hybrid flåtedrift noe vi har stor tro på, og etter en grundig gjennomgang av de aktuelle aktørene ser vi på Fjord Maritime som den foretrukne leverandør.
– Vi er svært glade for at SalmoNor har falt ned på vår løsning for elektrifisering av fôrflåtene. Det er tilfredsstillende at vi har klart å frem et konsept som både er driftssikkert og bidrar til det grønne skiftet i havbruksnæringen, sier Vidar Rabben, daglig leder i Fjord Maritime.
– Verdien på kontrakten er foreløpig konfidensiell, men en slik ordre er selvfølgelig et stort løft og en anerkjennelse for et teknologiselskap som Fjord Maritime, sier Rabben.
Fjord Hybrid kan monteres i selve flåten, eller leveres i en container som plasseres om bord. Hybridsystemet er designet som en plug and play-løsning som lett kan tilpasses de fleste fôrflåter, uansett design.
– Vi har utviklet et system som reduserer gangtiden til dieselgeneratorene til et minimum gjennom et driftsdøgn, fra 24 timer helt ned til to timer. Generatorene går alltid med optimal virkningsgrad under drift for å generere maksimalt antall kW pr. liter diesel.
Gevinstene ved Fjord Hybrid på fôrflåten er en betydelig reduksjon av drivstofforbruk og servicekostnader, økt driftsredundans, kraftig reduksjon av klimagassutslipp og et sunnere arbeidsmiljø.