SalmonBusiness vokser fort: Har passert 50.000 lesere

Nyheter
1243

iLaks’ engelskspråklige søsteravis legger på seg.

Den siste måneden har SalmonBusiness.com hatt over 50.000 unike brukere, ifølge Google Analytics.

– Vi opplever jevn og god trafikkvekst, drevet av aktuelle nyhetssaker og solid journalistisk håndverk, sier Aslak Berge, redaktør i iLaks og SalmonBusiness.

SalmonBusiness startet opp på seinsommeren 2017, og har, i grove trekk, fulgt samme leservekst som iLaks.

Internasjonalt
– Laks er et internasjonalt produkt, og det er mange som vil holde seg orientert om det som skjer. Norges algeproblemer har blant annet tiltrukket seg omfattende interesse, ikke minst fra lesere i Asia.

– Ellers er et fagfelt som landbasert oppdrett særs godt lest. Ideen om at en ved å bruke RAS-teknologi nå kan produsere laks nærmest hvor som helst, pirrer nysgjerrigheten til mange, fortsetter han.

– Og informasjon som beveger lakseprisen, og dermed investeringsbudsjetter og aksjekurser, er en sikker vinner, legger Berge til.

Åpen
I likhet med iLaks, og i motsetning til mange andre sjømataviser, er SalmonBusiness gratis.

– Nettopp dette er essensielt. Dette stimulerer trafikken, gjør at den funker på sosiale medier og tilbyr annonsørene et bedre produkt enn et lukket menighetsblad, sier Berge.

SalmonBusiness har samme stillingsportal som iLaks, som dermed sikrer en bruttoeksponering på om lag 150.000 lesere i måneden.

– Dette er skreddersøm, over landegrensene, mot folk som jobber i bransjen, og bør være et potent alternativ til teppebombing via Facebook. Spesialisert arbeidskraft og know-how er viktig i moderne havbruk, og denne beveger seg og er etterspurt internasjonalt.

Snøball
Med snaue to års fartstid er SalmonBusiness fortsatt for en fersking å regne.

– Vi har ikke vært her så lenge, og vi regner med at snøballen vil rulle videre. Leserpotensialet til SalmonBusiness er vesentlig større enn iLaks. Vi har allerede flere enkeltsaker med over 40.000 klikk, så det illustrerer noe av potensialet, sier Berge.