iLaks’ internasjonale avissatsing vokser hurtig.
Nyhetsinteressen knyttet til lakseoppdrett er omfattende, og den begrenser seg naturligvis ikke bare til Norge. I løpet av den siste 30 dagers perioden leste 11.007 unike brukere nyheter hos SalmonBusiness, viser tall fra Google Analytics.
Det innebærer at engelskspråklige nettavisen SalmonBusiness, som kun har vært på luften i drøye tre måneder, allerede har en tredjedel av trafikken til veletablerte nettaviser som Kyst.no, IntraFish.no eller IntraFish.com.
Lesergrupper
Det er imidlertid et godt stykke opp til SalmonBusiness’ storebror iLaks, som har om lag det dobbelte av trafikken til Kyst.no og IntraFish.no – til sammen.
Les også: Desidert størst – og forspranget til konkurrentene øker
– Ideen med SalmonBusiness var å etablere en godt lest engelskspråklig nyhetstjeneste for laksebransjen, da det reelt sett ikke finnes en slik i dag. Ingen av de nettavisene som har vært der i et par tiår allerede appellerer til store lesergrupper, og det har vi tenkt å gjøre noe med, sier Aslak Berge, ansvarlig redaktør for iLaks og SalmonBusiness, i en kommentar.
– Vi har fått en ok start, og gleder oss til fortsettelsen, legger han til.
Distribusjon
Den strategiske kjernen til avisen er nyhetsjakt basert på en klart definert nisje – og å nå ut til de relevante leserne.
– Oppskriften for å bygge trafikk er å gjøre det på samme vis som vi har gjort med iLaks; det vil si å investere i real journalistikk, ha en klar idé hva vi skal skrive om og sørge for god distribusjon.
SalmonBusiness er et heleid datterselskap av iLaks AS. Til sammen har de to nettavisene fem fast ansatte journalister og to frilansere, som jobber tett sammen – over landegrensene.
Storbritannia er klart største leserland for SalmonBusiness, etterfulgt av Norge, Nederland, USA og Canada.