Salmon Group-sjefen: – Fisket i Peru understreker viktigheten av alternative fôrkilder

Nyheter
0

Administrerende direktør Jan Olav Langeland og det nye teamet hans i Salmon Group favner om et vidt spekter av oppgaver og utfordringer.

Salmon Group ble etablert i 2003 og eies av 38 lokale produsenter av laks og ørret langs hele kysten.

Selskapene, som er en del av Salmon Group, representerer hele verdikjeden fra rogn, smolt, matfisk, slakteri, foredling, logistikk og salgsledd. Det produseres sjømat i ni av 13 produksjonsområder gjennom 57 selskaper.

Etter et vanskelig fjorår med mye intern turbulens og fornying av mannskap, ser administrerende direktør Jan Olav Langeland fremover.

Enklere hverdag
Jan Olav Langeland forteller at de for tiden arbeider langs flere akser. Et av områdene de har fokus på er innkjøp av vaksiner:

– Vi har vaksinert oss ut av ganske mange problemer allerede. Men vi har masse gjenstående. Å fortsette det arbeidet betyr mye. Og da er det enklere og mer effektivt for vaksineselskapene å forholde seg til en aktør. Det er en gruppering som svarer for 57 selskaper. Sparer tid da. Effektivitet for alle, oppsummerer han.

Et annet område der Salmon Group bistår nettverket sitt er i sammenheng med endringer i lovverket, både i Norge og i utlandet:

– Så er det en åpenhetslov som vi må forholde oss til, som stiller nye krav til rapportering og systemer. Som selvfølgelig er en fordel siden vi trenger å gjøre aktsomhetsvurderinger som en gruppe og ikke 57 selskaper. Som en stor gruppe har vi større påvirkning enn hva de 57 selskapene kan gjøre hver for seg, sier Langeland.

– Det kommer også nye krav til bærekraftsrapportering fra EU som vi må forholde oss til, hvor det vil være stordriftsfordeler for både våre selskaper og våre leverandører ved å gjøre datainnhenting og rapportering som en stor gruppe, legger han til.

Omdømmet i utlandet
Langeland trekker videre frem hvordan Salmon Group kan bidra til å sikre hvordan omdømmet til de norske sluttproduktene blir oppfattet i markedene utenfor Norges grenser.

– Markedet forventer at vi blir oppfattet som etterrettelige og sertifisert. Det krever at man har planer for og gjennomfører revisjoner. Dette er tidkrevende både for leverandører og oss. Og det er en annen fordel for oss som gruppe at vi gjennomfører en revisjon og ikke 57, og dermed sparer 56 arbeidsdager, forklarer han.

Jan Olav Langeland oppsummerer Salmon Groups value proposition:

– Salmon Group er etablert for å kunne hente stordriftsfordeler og komparative fordeler for selskapene. I et marked med mye volatilitet er det er viktig for oss å oppnå langsiktighet, fastslår han.

Bærekraft
Salmon Groups toppsjef fremhever også hvordan de jobber systematisk med bærekraftsspørsmål for innsatsfaktorene som nettverksbedriftene benytter seg av:

– Vi tok jo tidlig inn alger i fôret vårt for å utvikle et alternative kilder, og ikke minst for å redusere belastningen på ville bestander, sier han.

– Vi har også innført krav om bruk av trimming og avskjær fra fiskeriene, for å dempe belasting og ikke minst bidra til mer sirkulær og bærekraftig bruk av råvarer. Det er jo en av styrkene vi har som en stor gruppering, hvor vi kan påvirke til positive endringer for næringen, legger han til.

Direktøren peker på at det å ha egen fôrresept gjør det lettere å påvirke hva fisken i merdene skal spise. Å sikre seg i markedet har mye å si for å kunne opprettholde kvaliteten på det man skal ha i fôret.

Han trekker i den sammenhengen frem at værmessige ekstremhendelser på andre steder i verden som en risikofaktor, for eksempel knyttet til fiskeprodukter som benyttes i fiskefôr.

Fisket i Peru 
Været påvirker hvor fisken beveger seg, og hvor dypt den står. Dersom den står dypt kan det være vanskelig å gjøre fangst på den.

I fôrresepten som Salmon Group benytter inngår det ulike innsatsfaktorer, blant annet fiskeolje. Her spiller fisket i Peru en viktig rolle. I år gir fiskeriet i Peru bekymringer:

– Den siste sesongen har Peru hatt et veldig svakt fiske. Med lave fangsttall og mye liten fisk, som ledet til at fisket ble stoppet, sier han til iLaks.

– I tillegg er det en magrere fisk, som gir lite oljeutbytte og mindre fiskeolje i markedet, fortsetter Langeland.

– Kan du si at det som skjer i forbindelse med fisket i Peru er et eksempel på viktigheten av å finne frem til alternative fôrkilder?

– Ja, definitivt. Nå har jo Mattilsynet nylig godkjent den genredigerte oljen som inneholder Omega 3. Den har fått tillagt noe i sin DNA-streng som gjør at den utvikler naturlig Omega 3, som er ett eksempel på hvordan vi må å drive frem for å løse på de utfordringene som matsystemet har. Denne råvaren er i prosessfase «observer» hos oss, svarer han.

Glasskule og kapsler
Salmon Group-sjefen er opptatt av at nettverket skal gå i front på en del nye råvarer for å få frem alternativer, og hvordan oppdrettene kan bidra til verdens matproduksjon:

– Vi trenger å få frem alternativer for å kunne fôre opp gi mat til en voksende verdensbefolkning, sier Langeland.

– Hva ser du som de mest kritiske faktorene i forhold til de produktene og tjenestene som Salmon Group skal tilby for sine medlemsbedrifter fremover?

– Det er jo det lange bildet, svarer han kort og kontant.

Langeland supplerer med å trekke særlig frem tilgangen til Omega 3-kildene. Han tror den vil være kritisk på lang sikt:

– Det er EPA og DHA, altså de viktige Omega 3-kildene, som fisker trenger for å være sunne og friske, og for å kunne tåle å være igjennom en produksjonssyklus. Det er det konkurranse på. Vi mennesker spiser jo kapsler for det meste. Det er et produkt som det er betalingsvilje på som driver tilgjengeligheten på fiskeolje ut av markedet. Og så brukes også fiskeolje til andre arter, fordi det en god kilde for å få inn sunnhet i produktet. Dette er viktig bit for oss å jobbe med, avslutter han.