Teknologien kommer fra årelang erfaring fra offshoreskip og elektriske ferger.
– Nå er det endelig oppdrettsnæringens tur til å bli elektrifisert og nå gjør vi det med teknologi som er gjennomtestet offshore, sier teknisk sjef, i SalMar Farming, Eskil Bekken.
Grønne løsninger
Større oppmerksomhet rundt grønne løsninger også i fiskerinæringen bidrar nå til næringsutvikling og bedre miljø langs kysten. Fra før har Siemens erfaringer med energibesparende fremdriftssystemer for både line- og brønnbåter. Med full batteridrift tar oppdrettsnæringen et stort skritt mot en mer miljøvennlig drift.
Siemens, Ørnli Slipp og SalMar, går nå sammen om å bygge verdens første elektriske arbeidsbåt som gir bedre miljø og utvider bruksområdene for elektrifiserte fartøyer. Arbeidsbåten skal benyttes ved oppdrettsanleggene, og blir ferdig i slutten av 2016.
Den nye avtalen er et viktig skritt for Siemens som ser muligheter i et voksende marked. Erfaringene fra olje- og gass-sektoren, og ikke minst offshore, er helt avgjørende i leveransen av ladeløsninger og fremdriftssystem i arbeidsbåtene som nå skal leveres til SalMar. Fra før har Siemens levert løsninger for helelektrisk drift av for eksempel bilferger og ikke minst verdens første elektriske fiskesjark.
– Vi er stolte over at de tekniske løsningene som vi har utviklet på Siemens i Trondheim nå får feste i ett nytt segment der Norge har en ledende stilling i verden. Dette er i tillegg et viktig steg for å redusere utslippene av klimagasser for fartøyene i oppdrettsbransjen, sier Odd Moen, salgsdirektør i Siemens Marine.
Sikrer lokale arbeidsplasser
For det lokale verftet på Frøya betyr den nye bestillingen to ting: Selskapet sikrer verdifulle arbeidsplasser og tar en tydelig posisjon som leverandør av et miljøvennlig alternativ for oppdrettsnæringen.
– For oss er det svært viktig at vi er en del av utviklingen og kan bygge opp kompetanse som trengs nå og i årene som kommer, forteller Daglig leder i Ørnli Slipp, Torstein Yttersian.
SalMar jobber for en mer miljøvennlig oppdrettsnæring og har satt seg mål om å bli bransjens mest energieffektive oppdrettsselskap. Elektrifisering av fôrbåter og andre fartøy er et av flere tiltak de nå jobber med. Krevende farvann og variert klima stiller imidlertid strenge krav til robuste løsninger.
– Vi har valgt gjennomprøvde løsninger som Siemens har levert til både elektriske ferger og store skip. Når vi nå kan spare miljøet og samtidig bedre arbeidsforholdene for de ansatte blir dette veldig spennende, sier Eskil Bekken.
Prosjektet har også vakt oppmerksomhet hos Enova som bidrar økonomisk med to millioner kroner.
– Flere og flere oppdrettsaktører bytter nå ut dieselaggregatene sine med landstrøm, og med det i bakhodet er vi veldig spente på pilotprosjektet til SalMar. En elhybrid plug-in oppdrettsbåt som kan lade fra landstrømanlegg på forflåtene representerer noe helt nytt, og hvis SalMar lykkes, kan det få svære ringvirkninger i oppdrettsnæringen. Vi er glade for at SalMar går foran og viser hvordan bransjen kan kutte ned på bruk av fossil energi, og er stolte over å kunne bidra til at dette ambisiøse prosjektet nå blir realisert, sier Enovas transport-markedssjef Petter Hersleth.