SalMar: – Havbruk til havs vil være umulig dersom staten tilbyr det verste av begge verdener

Nyheter
0

SalMar er klinkende klare om hva som må til for havbruk til havs: Staten må dele risikoen, eller styre unna, hvis ikke blir milliardriggene liggende på tegnebrettet.

– Det verste er om vi tar hele risikoen, men staten likevel innfører grunnrenteskatt når lønnsomheten kommer, sier strategidirektør Runar Sivertsen, til iLaks.

Runar Sivertsen, strategidirektør i SalMar. Foto: SalMar

SalMar-gründer Gustav Witzøe var krystallklar i 2024: «Det går ikke an» å bygge til havs, dersom en grunnrenteskatt blir innført først etter at det har blitt lønnsomt. Den linjen står selskapet fast på i dag.

– Vi har ikke endret syn, her trenger vi en tydelig avklaring. Det vil ikke være mulig å realisere havbruk til havs dersom staten tilbyr det verste av begge verdener, nemlig at selskapene bærer all risiko ved investeringer og utvikling, men risikerer at staten innfører grunnrenteskatt etter at det blir lønnsomt, sier Sivertsen.

– Vanskelig å forholde seg til
Mens næringen i årevis kjempet mot grunnrenteskatt på kystnært oppdrett, har flere av de samme aktørene paradoksalt nok tatt til orde for å innføre en slik skatt til havs. Årsaken er at en grunnrenteskatt offshore kan fungere som en form for risikodeling, på samme måte som i oljeindustrien.

– Havbruk til havs krever såpass store investeringer at det kan minne mer om starten av petroleumssatsingen. Det er klart at å ha med staten som en investor er en stor fordel. I petroleumsindustrien fungerte en slik ordning veldig godt for både staten og næringen, sier fagsjef for havbruksteknologi i Sjømat Norge, Ole Fretheim.

Uten en slik ordning frykter aktørene at staten kan komme inn på et senere tidspunkt og «ta en del av kaka», sier han.

– En slik uforutsigbarhet er veldig vanskelig å forholde seg til, og det blir svært vanskelig å få med investorer når skatterammene er så uklare.

Les også: – Blir som å kjøpe et hus du ikke har sett

En mulig vekstmotor – men med høy risiko
For SalMar er havbruk til havs fortsatt en mulig vekstmotor for norsk sjømatnæring, men risikoen er betydelig.

– Vi ser på det som en mulig motor for at Norge også i fremtiden kan fortsette å være en ledende havbruksnasjon, men det er ingen tvil om at det vil være en næring som har mange risiko- og usikkerhetsfaktorer, sier Sivertsen.

Han håper at regjeringen snart kan fjerne skatte- og rammevilkår fra risikobildet.

– Forhåpentligvis får vi snart avklaringer som gjør at regulatorisk rammeverk og skattespørsmål ikke behøver å være blant disse faktorene, sier Sivertsen.

– Gjennom høringssvaret vårt et tydelig signal om at vi ønsker å delta aktivt i å utvikle havbruk til havs, dersom myndighetene gjør sin del og sørger for attraktive og ikke minst forutsigbare rammevilkår. Men alle forbedringer i skattens innretning vil være en fordel, som den reduserte skattesatsen som regjeringen godtok som ledd i forlik med Venstre. Det er viktig at regjeringen også snarest fjerner normprisen og normprisrådet som et flertall på Stortinget er imot, fortsetter han.

“Ocean Farm 1”. Foto: SalMar

– Støtter hovedlinjene i høringsnotatet
Sivertsen peker på at det er positivt at regjeringen nå legger opp til tildeling av større områder, i stedet for enkeltlokaliteter.

– Det er helt nødvendig for å få tilstrekkelig volum og skala for at havbruk til havs skal kunne forsvare seg. Dette er også helt sentralt både med tanke på biosikkerhet og lokalitetsstruktur, sier han.

SalMar har vært teknologisk ledende med «Ocean Farm 1» og «Smart Fish Farm», men understreker at de tekniske kravene i forskriften må utvikles videre.

– Vi støtter hovedlinjene i høringsnotatet, men dette er et arbeid som må detaljstyres videre, sier Sivertsen.