Inge Berg og Nordlaks tenker stort. Veldig stort. Gitt at oppdrettselskapet mottar konsesjon og faktisk gjennomfører bygging av sin nye «Havfarm», vil det bli verdens nest lengste skip.
Les også: Nordlaks vil satse milliarder på oppdretts-skip
Historiske dimensjoner
På tegnebrettet ligger nemlig et 430 meter langt og 54 meter bredt skip som skal ligge på svai, forankret i bunnen med teknologiske løsninger fra offshoreindustrien.
Kun ett skip i historien har vært lengre. Det var den 458 meter lange supertankeren Seawise Giant (også en periode kjent som Jahre Viking). Fullastet med råolje veide den vel 657.000 tonn. ULCC (Ultra Large Crude Carrier) Seawise Giant ble forøvrig hugget opp til skrapjern i India i 2009.
Det betyr at Nordlaks-skipet kan bli verdens lengste skip.
Verdens største cruiseskip, Royal Caribbean Internationals Oasis-klasse, er til sammenligning 360 meter lang. Og verdens lengste hangarskip, amerikanske USS Enterprise, er 342 meter lang.
Kapitalkrevende
En slik konstruksjon vil selvsagt kreve mye av både stål og kapital. Nordlaks estimerer en prislapp mellom 600 og 700 millioner kroner per skip. Ifølge Bladet Vesterålen vil Inge Berg og Nordlaks bygge flere, gjerne tre-fire, slike skip.
Til sammenligning må John Fredriksen og hans tankrederi Frontline betale mellom 90 og 100 millioner dollar, det vil si mellom 776 og 863 millioner kroner, for en VLCC (Very Large Crude Carrier) supertanker i dagens marked.