Så mange minutter kan en brønnbåt spare ved å gå skipstunnelen

Nyheter
1458

På oppdrag for Havila Kystruten og Vanylven Utvikling, har Rolls Royce utarbeidet en rapport om Stad skipstunnel.

Rapporten konkluderer med at det er betydelig innsparing i drivsstofforbruk og miljøutslipp, samt tidsforbruk, dersom fartøyene som i dag runder Stad i framtiden heller velger å gå via Stad skipstunnel.

ILLUSTRASJON: Snøhetta / Kystverket

Det skriver Nett.no.

Rolls-Royce har tatt for seg seilingsrute og fart basert på data fra AIS til 17 fartøy i ulike størrelser og kategorier i en tre ukers periode i oktober og november. Disse dataene er knyttet opp mot bølgehøyde, og sammenliknet med en alternativ rute som vil gå gjennom Stad skipstunnel.

Det er blant annet gjort en egen analyse for den 54 meter lange brønnbåten «Rostein» under et scenario med «normale forhold i vinterhalvåret». Ifølge rapporten vil brønnbåten spare 50 minutter på strekningen fra Åramsundet til Raudeberg ved å gå i tunnelen fremfor en tenkt rute rundt Stad. Analysen viser også at drivstofforbruket og CO2-utslippet reduseres med rundt 60 prosent.

Stad skipstunnel vil være 1,7 kilometer lang. Tunnelen skal bores gjennom Stadlandet i Selje kommune, med en bredde på 36 meter og høyde på 50 meter. Ifølge Kystverkets handlingsplan er det planlagt oppstart av prosjektet i 2021.

Det er satt av 1,5 milliarder kroner til prosjektet i første planperiode, og 1,2 milliarder kroner i andre planperioden for Nasjonal transportplan (NTP) 2018 – 2029.