Jørgen Waaler er hyret inn for å redde teknologiselskapet CageEye. Han refser tidligere styring av selskapet.
CageEye ble landskjent etter det mye omtalte fiendtlige oppkjøpet av undervannskameraselskapet Sealab i Trondheim. Ifølge Sealab-gründer Milan Markovic ble de «frarøvet selskapet og blitt betalt med monopolpenger».
Nå skiftet CageEye navn til Bluegrove. Etter oppkjøpet, også det med oppgjør i aksjer, av NorseAqua, skisserte selskapet en voldsom vekst. Nå skulle det satses. På rensefiskskjul, fôrspredere, undervannskamera og autonom fôring. På fem år skulle Bluegrove også opparbeide seg milliardomsetning på fôring av reker.
Les også: Innen 2025 skal CageEye ha milliardomsetning på fôring av reker. I fjor omsatte de ikke for fem øre
Brent av
Slik gikk det ikke.
– Selskapet har holdt på i nesten ti år, og har brent av fryktelig mye penger, nesten 270 millioner kroner. Problemet har vært misbruk av penger, dårlige oppkjøp og lite fokus, sier Jørgen Waaler til Finansavisen.
Waaler har fått jobben med å snu selskapet etter at den visjonære gründeren Bendik Søvegjarto trakk seg i 2022. Waaler gikk av som pensjonist i StrongPoint i 2018, som 62-åring. Deretter har han vært styreproff inntil han for et år siden en telefon fra CageEyes største eier.
– Målet er positiv drift innen utgangen av 2025. Eierne har stilt til rådighet 100 millioner kroner i frisk kapital. Nå er jobben å få båten til å flyte, sier Waaler.
Navneskifte
De største eierne er det nederlandske ventureselskapet Aqua-Spark, som eier 47,6 prosent av aksjene, og engelske Breed Reply Investments (11,6 prosent).
Nå har Bluegrove byttet navn igjen – tilbake til CageEye.
– Man skulle liksom prøve å konsolidere hele akvateknologibransjen. Men det er mange teknologiselskaper der ute som skal løse laksens problemer, og selskapet har ikke vært fokusert på noe. Det var kameraer, reker, tunfisk, avlusing, fôring, og planer om global ekspansjon uten at man ble best på noe, sier Waaler til Finansavisen.