Rostein vil bygge hybrid brønnbåt

Nyheter
2358

Prislappen er mellom 350 og 400 millioner kroner.

Ålesundrederiet har tatt mål av seg til å bygge verdens første hybride brønnbåt. Den nye båten, som vil være en nær identisk, men noe lengre versjon av søsterfartøyene «Ro West» og «Ro Fortune», vil bli bygget ved Rostein-eide Larsnes Mekaniske Verksted i Sande på Sunnmøre.

Går alt som planlagt, vil båten bli ferdigstilt til januar 2020.

Det var NRK Møre og Romsdal som først omtalte planene.

Bærekraft
Kostnaden på hybridbåten blir mellom 350 og 400 millioner kroner, ifølge viseadministrerende direktør Glen Bradley i Rostein.

– Vi ser at lakseprodusentene er opptatt av bærekraft og grønn profil. De siste årene har vår fokus vært rettet mot implementering av utslippsfri behandlingsteknologi, og vi synes nå tiden er inne for å gjøre oss egne erfaringer med batterihybrid og se hvordan det påvirker utslipp med den drift som vi har. Vi føler tidspunktet er riktig og at slik teknologi er fri for barnesykdommer nå, sier han til iLaks.

– Om dette blir første brønnbåt med hybrid betinger vel hurtig fremdrift – vi har forstått det slik at Nordlaks skal få levert en gasshybrid rundt samme tidspunkt, så «the game is on», smiler Bradley.

Ringvirkninger
Byggeplanene ble lansert under Stortingets næringskomités visitt på Valderøya, utenfor Ålesund, mandag.

– Hovedpoenget vårt i dag var å fortelle Stortingets næringskomité om de enorme, og kanskje ukjente, ringvirkninger av havbruk og at havbruk er svært opptatt av bærekraft og miljø. Ikke minst ønsker Rostein å være ledende på dette innenfor brønnbåtsegmentet, fortsetter Bradley.

Rostein har brønnbåter med dieselelektrisk framdrift, og den nye båten blir den første med batteripakke.