Daglig krysser brønnbåtene til Rostein en av Norges mest værharde havstrekninger. En skipstunnel ville spart dem flere døgn i forsinkelser. – Noen timer her og timer der legger seg opp, sier konsernsjefen.
For et rederi som Rostein betyr hver forsinkelse tapte timer og økte kostnader. En skipstunnel ville gitt en helt annen forutsigbarhet, forteller konsernsjef Odd Einar Sandøy.
– Vi hadde blitt en stor forbruker av Stad-skipstunnel. Vi har en båt som alene har 600 til 700 krysninger over Stad i året, og har hatt det siden 2009. Totalt for flåten vår har vi sikkert mellom 1000 og 2000 kryssinger over Stad årlig, sier han til iLaks.
Rostein er et av landets største brønnbåtrederier. Selskapet har base på Harøy i Ålesund kommune og har i dag 19 brønnbåter i drift langs norskekysten.
Tøffe forhold
Sandøy peker på at Stadhavet kan være uforutsigbart og tidvis svært krevende.
– Det er mange ganger man kan risikere å bruke tre-fire ganger så lang tid på å krysse over på grunn av hardt vær. I stedet for to timer så kan man bruke seks eller åtte, sier han.
Han legger til at været noen ganger gjør det umulig å krysse.
– Enkelte dager kommer vi oss ikke over i det hele tatt, hvis vi kvier oss for å krysse i svarte natten for eksempel. Det er tradisjon for å ligge i Måløy og vente på vær på Stad. Det har nok vært slik i mange tusen år, sier Sandøy.

Les også: SP: – AP lar milliardene rulle i øst, men setter bremsene på i vest
– Tid er penger
For et rederi som driver med transport av levende fisk, er forutsigbarhet avgjørende.
– Tid er penger, og noen timer her og timer der legger seg opp. Vi mister nok flere døgn i året i forsinkelser og kanselleringer rundt Stad. Alt som hindrer logistikken vi holder på er negativt, sier Sandøy.
Han understreker at fisken som regel tåler overfarten, men at været likevel har en effekt.
– Det går vanligvis fint med fisken selv om det er hardt vær. Men det påvirker stressnivået for fisken hvis det er mye slingring, sier han.
For Rostein er det ingen tvil om at tunnelen vil være et løft.
– Skipstunnelen ville vært veldig positivt for oss. Jeg håper nå virkelig at den blir bygd, det er ingen som opererer båter langs norskekysten som ikke gjør det, sier Sandøy.