Mannskapet på fem om bord på Sølvtrans-eide «Ronja Viking» kjente ikke til at det var en grunne på 4,5 meter i området hvor brønnbåten opererte. Det endte i grunnstøting.
«Ronja Viking» var på vei fra oppdrettslokaliteten Maeey til Uiskavegh på østsiden av Hebridene da grunnstøtingen skjedde klokken 14.53 den 20.april i år. Brønnbåten hadde ikke fisk om bord.
Dokumenter iLaks har fått tilgang på, viser at Sjøfartsdirektoratet ble varslet om hendelsen litt over fire timer senere samme dag.
Brønnbåten, som er på kontrakt med The Scottish Salmon Company, skal ha fått hull i en ballasttank, samt små hull i en ferskvannstank i forbindelse med ulykken. Båten skal ha gått tilbake til Maeey etter grunnstøtingen, slik at en dykker kunne inspisere skipet. Det skal ikke ha vært noen lekkasje til miljø.
Sølvtrans-sjef Roger Halsebakk bekrefter hendelsen overfor iLaks.
– Det stemmer. Båten traff en grunne på 4,5 meter som ikke er avmerket på kartet, skriver Halsebakk i en e-post til iLaks.
– Alvorlig nok for selskapet
Ifølge Halsebakk skal «Ronja Viking» ha operert i området før. Det skal også andre brønnbåter ha gjort.
– Heller ikke de som eier oppdrettet visste om denne grunna, skriver Halsebakk.
– Vil du beskrive dette som en «lettere grunnstøting» eller «alvorlig grunnstøting»?
– Alvorlig nok for selskapet, men ingen personskader, svarer Halsebakk.
Tilbake i drift
Sjøfartsdirektoratet har foreløpig ikke konkludert hva som er bakgrunnen for ulykken, men Halsebakk sier Sølvtrans har informert direktoratet om hva de altså mener er årsaken.
Etter grunnstøtingen fikk «Ronja Viking» tillatelse av britiske sjøfartsmyndigheter til å seile til byen Troon på vestkysten av Skottland sammen med en følgebåt. Turen tok rundt 20 timer.
I Troon skal brønnbåten ha blitt reparert, og ifølge Halsebakk var den tilbake i drift forrige søndag.