Nederlandske Rodé Vis åpner Lerøy Seafood Center

Nyheter
671

Lakseforedleren Rodé Vis åpner Lerøy Seafood Center i Urk i Nederland. Senteret skal fungere som fryselager for alle foredlingsanleggene til Lerøy, og logistikknav for Rodé Vis’ andre foredlingsenheter i Nederland. 

– Sjømatsenteret blir Lerøys akse i Europa, sier salgssjef i Rodé Vis, Elias Bosma, om den nye fabrikken som er 11.000 kvadratmeter og dobler kapasiteten til Rodé Vis. Etter intensiv testing, åpnes fabrikken for fullt denne uken.

Lerøy Seafood Center er en direkte konsekvens av integreringen av Lerøy Seafood Group og datterselskapet Rodé Vis. Rodé Vis er den største lakseforedleren i Benelux, og ble en del av Lerøy-gruppen for seks år siden, da grunnlegger og eier Albert Dekens trakk seg tilbake.

– Vi har hatt et tett samarbeid med Lerøy i lang tid, sier salgssjef Elias Bosma i Rodé Vis.

Ifølge konsernsjef i Rodé Vis, Tjeerd Hoekstra, har samarbeidet gitt en betydelig økning i omsetning.

– En partner som produserer råmateriale var et logisk valg. Dette sørger for forutsigbarhet og kontinuitet i produkt og pris, sier Hoekstra.

Matsikkerhet
Matsikkerhet står sentralt i den nye fabrikken gjennom utstrakt bruk av automatisering. Alle produksjonsprosesser er separert for å unngå kontakt mellom råvarer og prosesserte produkter. Manuelt arbeid er minimalt, og reduserer risikoen med bakteriell forurensing.

– Våre prosesseringslinjer, kutteteknologi og pakkelinjer er fullautomatisert. Dette gjør oss konkurransedyktige med østeuropeiske markeder ved å begrense arbeidskraften. Det vil være flere ingeniører enn arbeidere, sier Elias Bosma.

Ifølge Hoekstra tar selskapet med dette plass i førersetet når det kommer til matsikkerhet.

– Må ha en sterk logistikkhub
Han sier hylletiden til produkter blir kortere på grunn av europeiske reguleringer, og kravet til saltinnhold strengere.

– Salt er viktig for hylletiden til røkede produkter. I kombinasjon med kortere hylletid, betyr dette at du må ha et sterk logistikknav med kortest mulig avstand til markedet for å garantere best mulig smak og kvalitet, sier han, og legger til at den nye fabrikken gir selskapet muligheter til å få produkter ut i markedet på kortest mulig tid.

– Avstandene i det europeiske markedet er betydelige. Fra Nord-Norge til Sør-Spania er det fem til seks dager med vogntog. Vi er ikke bare nærmere det europeiske markedet og lokalisert nært Schiphol, Europas største flyplass, men er også nært containerterminalene i Rotterdam og Antwerpen, som totalt sett gjør Urk ideelt som et europeisk logistikksenter, avslutter Hoekstra.