– Tombre Fiskeanlegg med eier Håkon Tombre har vært med helt fra vi startet dette utviklingsprosjektet og vi er svært takknemlig for at han satser på lokale leverandører. Vi takker også for den tilliten Tombre viser oss og det gode samarbeidet så langt, sier daglig leder Ronald Refvik Hellenes.
Båtene med katamaranskrog, type Kalven 8, har målene 7,9 x 5 meter og skal bygges i aluminium. Det skal utrustes med 2 x 85 hk Iveco motorer fra Frydenbø, en Amco Veba kran med rekkevidde på 9 meter fra TruckTek, dekksvinsj og nokkevinsj fra Tenfjord Industrier. Det er også montert en kompressor fra Nessco som drives av hydraulikken om bord. Det monteres Raymarine navigasjonsutstyr.
Økende etterspørsel
Selskapet som skal utruste skrogene har drevet med service på fritidsbåter og arbeidsbåter på verftet i Rosendal i over 10 år. Dette er ett godt egnet anlegg for slik aktivitet, stor krankapasitet og alt foregår innendørs. De har også vært engasjert av Risnes Marine Craft på service og byggeoppfølging på verftet i Polen.
En økende etterspørsel på service fra oppdrettere i Hardanger og Sunnhordland gir tro på fremtiden som igjen skaper arbeidsplasser og ringvirkninger i lokalsamfunnet.
– Vi håper å få til en serieproduksjon av røkterbåter her på verftet som ble grunnlagt i 1855 av skipsbygger Skaaluren, sier Hellenes.
Lang erfaring
Risnes Marine Craft benytter profesjonelle eksterne aktører i utviklingen av modellene sine. Skipsingeniør og daglig leder Ronald Refvik Hellenes og industridesigner Bård Arnesen jobber tett på kundene for å gi fartøyet optimale funksjoner og vakre linjer. Risnes Marine Craft har som øverste mål å levere kvalitet, levetid, bruksfordeler og innovasjon i sine arbeidsbåter til oppdrettsnæringen. Med årelang erfaring fra båtdesign og båtbygging skal RMC tilføre øket brukseffektivitet og sikkerhet på en måte som både fornyer og bevarer Risnesbåtene.
Risnes Marine Craft er en fortsettelse av Risnes Sønner og har kontor på verftet som nå skal bygge båtene til Tombre Fiskanlegg. Risnesbåtene har gjennom mange år vært den mest solgte arbeidsbåten i oppdrettsnæringen og rundt 150 båter har blitt levert til ulike oppdrettsselskaper gjennom årene.