Servicebåten har fått navnet «Knut Viking» etter eier Knut Frode Eide som har bidratt mye med sine erfaringer og kunnskaper i prosessen med utformingen av fartøyet som skal operere i det værharde området nord i Fensfjorden med Nordsjøen rett inn. Eide Fjordbruk har fra før fått levert Risnesbåtene «Sondre Viking», «Frode Viking» og «Auren».
– Vi takker for den tillitten eierne Randi Herre Eide og Knut Frode Eide har vist oss og setter stor pris på det gode samarbeidet vi har hatt under byggeprosessen, skriver Risnes Marine Craft i en pressemelding.
Fartøyet, type Rosendal 15, har målene 14.95 x 10 meter, og er bygget med stålskrog. Det er utrustet med 2×350 hk Scania DI9 motorer, gir og propellanlegg fra Nogva Motorfabrikk, en 65 tm og en 11 tm kran fra Bergen Hyrdaulic, 30 tonns dekksvinsj, hydraulikkanlegg og sidepropellere samt styringssystem er levert fra PMH. Tre nokkevinsjer på tre tonn er levert av Tenfjord Industrier. Navigasjonspakken og elektronikk er levert av Furuno og Hatteland Display. Fartøyet er godkjent for kranoperasjoner med to kraner, sleping, ankerhåndtering. Styremaskin er levert av Sleipner Motor.
Tradisjonelt sett har Risnesbåter blitt bygget i stål, men leverer nå skreddersydde fartøyet til kunder i både aluminium og stål. Risnes Marine Craft benytter profesjonelle eksterne aktører i utviklingen av modellene sine. Skipsingeniør og daglig leder Ronald Refvik Hellenes og industridesigner Bård Arnesen jobber tett på kundene for å gi fartøyet optimale funksjoner og linjer. Glesvær Ship Design er skipsteknisk konsulent.
Risnes Marine Craft er en fortsettelse av Risnes Sønner og har sitt kontor på Os. Risnesbåtene har gjennom mange år vært den mest solgte arbeidsbåten i oppdrettsnæringen, og rundt 150 båter har blitt levert til ulike oppdrettselskaper gjennom årene.