Økningen må skje i VAP-segmentet.
Salten Salmon ansetter i disse dager en rekke nye medarbeidere. Produksjonsmedarbeidere, teknikere og industrirenholdere. Produksjonen har i snitt vært på 167 tonn i uka første del av 2021. Det innebærer rundt halvannet skift i arbeid.
Høye ambisjoner
Målet er en å doble produksjonen ved Salten Salmon. Det gir et årlig volum på rundt 14.000 tonn. I år har de budsjettert med 8.000 tonn sløyd laks levert til fabrikken.
Ved oppstart i 2019 var de 15 ansatte. Denne måneden stod det 74 personer på lønningslista til fabrikken.
– Vi må være rigget for framtida. Det tar tid å rekruttere og lære opp nye folk, men vi er i prosess, sier administrerende direktør i Salten Aqua, Jarle Solemdal.
Må bli synligere
Innenlands er ambisjonen først og fremst å bli mer synlig. De vil bli bedre på å formidle egen historie og målsettinger. Det er en jobb markeds- og kommunikasjonsjef
John-Christian Andreassen har øverst på blokka i tida fremover.
– Vi må også gjøre oss mer tilgjengelige for de kunder som kunne tenkt seg å bruke slakte- og filetproduksjon fra oss. Vi er jo kun lokalisert i Salten. Om de vil kjøpe vår laks, eller har egen laks som skal håndteres, så kan vi gjøre det her. Det må synliggjøres både for potensielle kunder og forbrukerne, sier Andreassen.
Foredling lokalt – marked globalt
Salten Aqua ønsker mest mulig videreforedling i lokalsamfunnet. Da må de ekspandere med produkter og tjenester til markedet der ute.
Daniel Arntzen-Nordqvist er forretningsutvikler i Wenberg Fiskeoppdrett. Han er også styreleder i Salten Salmon og Saltenlaks. For å nå sine ambisjoner om å doble egen videreforedling jakter de nå en ny sentral person til oppgaven.
– Det går på relasjoner og nærkontaktoppfølging ute hos kunder i hele verden. Det er noe vi ikke har i gruppen i dag, sier Arntzen-Nordqvist til iLaks.
– Den ansatte som får ansvaret for VAP-segmentet har et hav av muligheter av produkter og tjenester å tilby potensielle kunder over hele verden. Det kan etter hvert bli flere nye personer som ansettes knyttet til satsingen på VAP. Nå bygger vi sten for sten fremover, sier Arntzen-Nordqvist
Lidl og Costa
De siste årene har det største enkeltmarkedet for Salten Aqua vært Nederland. Forbrukeren har i hovedsak befunnet seg i Tyskland, Frankrike, Hellas og Portugal.
For Costa produserer Salten Salmon i dag cirka 20 tonn ferdigvare i uka.
– Vi har en stor kontrakt med Lidl til ut mai i år. Det er levert 1.000 tonn med lakselenker i ulike varianter uten reklamasjon. Det er avtale vi har høstet mye erfaring på, sier Solemdal.
Nordic Blu til Europa?
Wenberg Fiskeoppdrett og Edelfarm lanserte i januar 2019 Nordic Blu. Laks fra Skjerstadfjorden profileres som det bærekraftige alternativet.
I dag distribueres og selges Nordic Blu gjennom CleanFish kun i USA. Målgruppen er den miljøbevisste kunden som både kan og vil betale. Ved oppstarten i januar 2019 leverte de Nordic Blu primært i Horeca-segmentet.
Merkevaren med bærekraftig produsert laks ønsker å videreutvikle. En ekspansjon av Nordic Blu til det europeiske markedet er absolutt en mulighet de ser for seg.
Drømmekunden
– Dagligvarebransjen som videreforedler egne merkevarer er det vi har mest lyst på.
En ny ressurs for VAP-segmentet kan hente under som kan bearbeide laksen ut fra egne spesifikasjoner. Med seg får de alle sertifiseringer de har behov for sier, Solemdal.
– Drømmekunden er et supermarked med samme perspektiv som oss. Laksen vi selv produserer skal være høykvalitet med bærekraftperspektiv, sier Solemdal.
Fleksibel
– Produksjonskostnaden på mer bærekraftig laks kan i enkelte tilfeller være noe høyere, men vi tror dette kommer til å bli viktigere for kunder i fremtiden. Vi setter kvalitet først, og dette er et strategisk valg vi har gjort, siter Arntzen-Nordqvist.
– Det betyr mindre fokus på lavprismarkedet. Men kommer det noen som vil ha en egen label med et rimelig produkt, og kalkylene er gode nok skal vi levere. Vi har en fleksibel produksjon på Salten Salmon, sier Solemdal.