Nærings- og Fiskeridepartementet (NFD) sendte i går ut en pressemelding hvor det ble orientert om at man vil endre klagesaksbehandlingen i fiskeri og havbruksforvaltningen. Dette som følge av kritikk fra Sivilombudet som mener den nye klagesaksavdelingen i Fiskeridirektoratet er å anse som samme forvaltningsorgan som det ordinære forvaltningsapparatet i direktoratet. Dette gir grunnlag for en del viktige rettslige betraktninger.
Med virkning fra 7. desember 2022 ble Fiskeridirektoratet omorganisert til en modell med to landsdekkende divisjoner og en egen Klagesaksenhet. Tidligere ble klager over vedtak fra Fiskeridirektoratet behandlet av NFD, mens den nye Klagesaksenheten skulle være klageinstans etter omorganiseringen.
Sivilombudet har av eget initiativ stilt spørsmål ved om det er tilstrekkelig avstand mellom førsteinstans behandlingsenhet og Klagesaksenheten i den nye modellen. I en uttalelse 11. september 2023 kom Sivilombudet til at Fiskeridirektoratet er å anse som ett forvaltningsorgan, og at Klagesaksenheten dermed ikke oppfyller kravene til «overordnet forvaltningsorgan».
Saken ble konkret behandlet i forbindelse med spørsmålet om klagerett i innsynssaker, dvs. etter offentlighetsloven. Men fordi uttalelsen har så pass mange prinsipielle betraktninger har NFD bestemt at inntil en ny organisering er på plass, så vil NFD igjen overta klagebehandlingen i «en rekke saker».
Det er ikke første gang havbruksforvaltningen får kritikk fra Sivilombudet og saken viser at ordningen med Stortingets ombudsmann over forvaltningen, utgjør en viktig kontrollfunksjon. Det er imidlertid grunn til bekymring på flere måter:
For det første er det naturligvis betenkelig at et offentlig organ kan gjennomgå omfattende omorganiseringer, med de kostnader og innføringsulemper dette naturligvis medfører, som viser seg å være i strid med grunnleggende forvaltningsrettslige prinsipper. Det er også merkelig at NFD har brukt et år siden avgjørelsen til å beslutte at man må endre praksis.
For det andre flyttes tanken mot alle de klagesaker som denne nye Klagesaksenheten har behandlet siden innføringen for snart to år siden. Vil disse sakene måtte behandles på nytt fordi vedtakene er ugyldig? Dette gjelder både de klager som er gitt medhold og de klager som er avslått. Og dersom sakene må behandles på nytt, vil dette naturligvis få stor betydning for saksbehandlingskapasiteten i nye klagesaker, og alle de andre viktige oppgaver som NFD nå skal behandle (miljøfleksibilitet, Havbruksmelding osv.). Det er vel en del ressurser i den nå «avskiltede» Klagesaksenheten som kan hjelpe til, men her møter man fort på habilitetsspørsmål og andre vanskelige problemstillinger.
Som om ikke dette er nok, har Sivilombudet også gjort tilsvarende undersøkelser mot Mattilsynet. Dette forvaltningsorganet ble for mange år siden organisert med en egen Klagesaksenhet. Jeg kjenner ikke til om Sivilombudet har kommet med en uttalelse overfor Mattilsynet. Men dersom konklusjonen skulle bli den samme (at Mattilsynet utgjør ett forvaltningsorgan), vil de tilsvarende problemstillinger oppstå i enda større grad for Mattilsynet.