– Rett og slett en vanvittig tøff båt om vi får si det selv

Nyheter
0

Fitjar Mekaniske Verksted (FMV) har overlevert et drøyt 34 meter langt nybygg til Finnsnes Dykk & Anleggservice (FDA).

– Vi på Fitjar Mekaniske Verksted er utrolig stolte over å fortelle at FMV54 FDA MIMMI er overlevert til Finnsnes Dykk & Anleggservice. Dette er vårt første rene FMV-design, og rett og slett en vanvittig tøff båt om vi får si det selv!

Det skriver FMV i en pressemelding fredag kveld.

Hybrid
Fartøyet av Senjaklassen, FMV34W, har en lengde på 34,05 meter og en bredde på 12,60 meter og er innredet for opptil syv personer. I tillegg til rent FMV Design er fartøyet også bygd komplett på Fitjar.

Rederiet er opptatt av miljøvennlige løsninger, fartøyet har derfor fått installert batteripakke og hybrid akselgenerator. Denne løsningen vil redusere motorenes driftstid vesentlig. Fartøyet er også utstyrt med elektrisk dekkspakke og vinsjer.

Foto: FMV

Dekksareal: 215 m2.
Brutto tonnasje: 499 BRT
Klassenotasjon: DNV +1A1 Battery (Power) E0
Batteri-hybrid motorkonfigurasjon med hovedmotor 1370 bkW, og aux 950 ekW.
Batteripakke: 1445 kWh.
Dekksutstyr: Kraner1 x PFM 4500 (330 tm), 2 x PK150002 (104 tm)
Vinsjer: Dobbel ankerhåndteringswinch på 40 og 80 tonn.
Ytelser: Fart: ca. 13.0 knop. Bollard pull: 40 tonn

Verft og rederi har hatt godt samarbeid tidligere ved bygging av både FMV 218 «Niklas», FMV 234 «Hans» og FMV 236 «Emilie».

Dykkere
FDA er en maritim entreprenør med cirka 40 dykkere, matroser og båtførere. Fartøyene har fast besetning med lang erfaring og bred kompetanse innenfor sine fagområder.

Rederiet ble etablert i 2002 av Keneth Larsen og er 100 prosent eid av Keneth Larsen Holding. I starten var det i hovedsak dykkertjenester som ble levert. I 2008 ble den første servicebåten kjøpt inn, og samme år ble firmaet organisert som et AS. Fra 2008 og frem til i dag er det investert i flere servicebåter og en dykkerbåt.

Skipsverftet FMV tilbyr nybygg, ombygging og service, basevirksomhet og prosjekteringstjenester. Gjennom FMV Goodfish-satsingen har verftet prosjektert og bygd pelagiske fiskefartøy, brønnbåter, bløggebåter, arbeidsbåter og spesialfartøy. Mange av disse er bygd komplett i Norge.

Foto: FMV