Resultatløft til tross for volumfall

Nyheter
508

– EWOS’ resultater for kvartalet var tilfredsstillende til tross for vesentlig lavere volumer i Norge sammenlignet med Q2 2014. Våre kostnadsbesparelsestiltak, bidrag fra helse- og ytelsefôr og sterk markedsvekst i Canada motvirket stort sett volumnedgang i Norge, uttaler konsernsjef Einar Wathne i en pressemelding.

Dette resulterte i en økt EBITDA fra 155,6 millioner kroner til 163,9 millioner kroner i andre kvartal som følge av svekkelsen av den norske kronen. Salgsvolumet var 239.000 tonn i andre kvartal 2015 sammenlignet med 272.000 tonn for samme periode i 2014.

Volumnedgang
– Den største volumnedgangen, på 30.000 tonn i Norge, skyldes en midlertidig markedsandelnedgang som følge av reduksjoner i andelen til en nøkkelkunde. Men i andre kvartals kontraktsforhandlinger har vi klart å gjenvinne vår målandel takket være en økning i volum på viktige kunder. Volumet økte i Canada og Vietnam, var nesten flatt i Chile, mens det avtok i Skottland. I Chile har lave laksepriser ført til arbeidskapitalutfordringer for våre kunder, og vi har jobbet hardt for å støtte dem mens vi ivaretar vår egen kredittrisiko, sier Wathne videre.

For konsernet økte driftsinntektene til 2,733.9 millioner kroner i andre kvartal i 2015 sammenlignet med 2,547.2 millioner kroner i andre kvartal i 2014 – drevet av en svakere norsk krone.

Investeringsprogram
– Totalt sett er vi fornøyde med den fremgangen vi har gjort i år som vi har begynt å utføre på flere av pilarene i vår strategi. Vi ser effektivitetsgevinst i vår fraktflåte i Norge, råvarebesparelser, forbedring i vår tekniske kvalitet og fortsatt gode resultater fra våre kunder som bruker vår helse- og ytelsefôr. Vi har også høye forventninger fra våre nåværende investeringsprogram. Vår nye kapasitet er nå på plass i Vietnam, vår fabrikk i Canada er under modernisering og vår bransjeledende Fish Health Centre i Chile er under bygging og vil være ferdig i Q1 2 016.

Den store hendelsen i EWOS’ nære fortid er likevel Cargills milliardoppkjøp.

– Med våre nye partnere i Cargill har vi har tenkt å fortsette vår satsing på å betjene kunder, investere i FoU og utvikle våre folk, sier Wathne.