Til tross for lavere salgsvolum, rapporterer BioMar en økning i omsetningen med 41 prosent, mens inntjeningen kom seg betydelig sammenlignet med tredje kvartal 2021.
Drevet av et solid salg i fôrvirksomheten, kombinert med sterke resultater i det nyervervede AQ1, økte BioMar-inntektene med 45 prosent sammenlignet med tredje kvartal 2021. Den betydelige inntektsøkningen var hovedsakelig drevet av høyere markedspriser på råvarer og til en viss grad valutautvikling.
Inntektene hittil i år beløp seg til 12.887 millioner danske kroner, sammenlignet med 9.256 millioner danske kroner i samme periode 2021.
– For å takle konsekvensene av pandemien, etterfulgt av krigen i Ukraina og vår exit fra Russland, har organisasjonen vår fokusert på å forbedre kommersiell og operasjonell fortreffelighet. Å utvikle våre prosesser og skape verdi fra dataanalyse er viktigere enn noen gang for å motvirke inflasjonseffektene på kostnadene våre. Vi har vært engasjert i å skape effektivitet i forsyningskjeden vår, samtidig som vi har jobbet sammen med våre kunder som designer nye løsninger for eksisterende og nye kommersielle relasjoner. Vi er fortsatt ikke på et normalt resultatnivå, men vi beveger oss i riktig retning, kommenterer Carlos Diaz, konsernsjef i BioMar.
Inntjeningen er fortsatt påvirket av manglende salg fra Russland og erstatning av råvarer fra Russland/Hviterussland. Basert på forretningsresultatene i tredje kvartal og de forbedrede utsiktene for resten av året, har BioMar nå hevet sin inntjeningsguiding for 2022 til 960-1.000 millioner danske kroner fra 910-960 millioner danske kroner.
– Verden rundt oss er fortsatt veldig ustabil, men jeg har stor tro på at vi vil avslutte 2022 på en positiv måte. Det har vært et år hvor vi til tross for utfordringer har klart å utvide virksomheten vår med det verdensledende selskapet for intelligent fôring, AQ1, og går videre med forretningsutviklingsplaner i ulike geografier. Vi er fortsatt utfordret av lavere volum i enkelte land og et volatilt marked for råvarer og energi, men vi har sett en imponerende evne i vår egen organisasjon og i våre kommersielle relasjoner til å innovere for nye måter å drive forretning på og utvikle produkter på, avslutter Carlos Diaz.