Relanserer MOWI-merkevare

Nyheter
3096

– Jeg vet ikke om det er så mange som vet det, men Marine Harvest er det eneste lakseselskap som har sin egen laksestamme, MOWI, sier Ivan Vindheim.

Merkevaren Mowi Salmon relanseres nå i Asia.
– Vi begynner i Japan, etterhvert er dette en merkevare vi skal bruke i hele verden, sier Vindheim, som er finansdirektør i Marine Harvest. Han representerer selskapet på konferansen «Hordaland på Børs», i regi av Bergen Næringsråd.

– Grunnen til at jeg snakker om Asia, er at det er der det kommer til å skje. Det er der veksten kommer i årene fremover, påpeker han.

Tilbake til røttene
MOWI-stammen er basert på Vossolaksen, kjent som den største og sterkeste stammen av atlantisk laks. Navnet MOWI kommer fra gründeren Thor Mowinckel, som på 60-tallet etablerte oppdrettselskapet MOWI som senere ble Hydro Seafood og deretter Marine Harvest. MOWI slaktet den første høykvalitets oppdrettslaks på Møvik på vestsiden av Sotra i 1971, og startet med det for alvor det norske lakseeventyret.

Vindheim viser en påkostet reklamefilm for Vosso og Mowi Salmon for publikum i Kongesalen på Radisson Bryggen Hotel i Bergen. Han etterlater et inntrykk av at relanseringen bærer i seg store ambisjoner.

Marine Harvest har nok av laks å ta av for å utvikle merkevaren.
– I 2014 produserer vi 417.000 tonn. Det sier kanskje ikke så mye, men vi kan produsere laks til middag til Norges befolkning hver eneste dag, sier han illustrerende.

I mai åpnet Marine Harvest sin egen fôrfabrikk, og er dermed delvis forsynt med eget fiskefôr.
– Vi har bygget en fôrfabrikk i Bjugn. Det er ingen hemmelighet at dette er en viktig satsing for oss. Vi ønsker å vokse denne pilaren vår. Tre aktører hadde over 90 prosent av markedet. Over tid skal vi vokse og bli nummer en, også her, sier Vindheim.

Protein-story
– Vi bruker en hver anledning til å snakke om protein-storyen, sier han, og tar på seg de lange brillene.

– Vi har en del megatrender her. Det første er befolkningsutviklingen. Det ligger en underliggende vekst her, en økede etterspørsel etter protein, herunder laks. Urbanisering: Idag er det 28 megabyer, byer med mer enn ti millioner innbyggere, om ti år er det 40. Disse byene ligger stort sett i Asia. Helse: Folk investerer i seg selv og kroppen, sier han, og legger til at 70 prosent av verdens overflate er dekket av vann, men står kun for en prosent av folks proteinforsyning.