Økte volumer og bredere produktportefølje betalte seg.
Effekten av fôrleverandørens vekststrategi vises nå på bunnlinjen. EBITDA økte med 15 prosent og omsetningen økte med åtte prosent fra 2018 til 2019, hovedsaklig drevet av laksedivisjonen, opplyser BioMar i en pressemelding.
– Det er en stor prestasjon for hele konsernet at vi har gjort en ambisiøs strategi om til konkrete resultater. Vi har i løpet av det siste året utvidet kapasitet og global tilstedeværelse. Samtidig har vi gjennomgått omfattende strukturelle og organisatoriske endringer. Disse initiativene filtreres nå gjennom til resultater i form av en evne til å tjene et bredere kundegrunnlag, bedre pris/volumbalanse, samt en rekke avanserte produkttilbud. Videre har vi utvidet vår portefølje av produkter designet i samarbeid med våre kunder, skreddersydd for å målrette det voksende sluttforbruker-segmentet av mennesker som er klare til å velge produkter med en sterk profil relatert til bærekraft og helsemessige fordeler, forklarer konsernsjef Carlos Diaz.
2020 vil gi ytterligere økning av produksjonskapasitet og understreker selskapets globale tilstedeværelse. Selskapet har allerede åpnet sin nye fabrikk i Australia og har snart sin andre fabrikk i Kina klar til drift – så snart restriksjonene knyttet COVID-19 er fjernet.
Selskapet varsler også kapasitetsøkning i Danmark og Ecuador for å møte etterspørsel etter RAS-fôr og ekstrudert rekefôr.
– Vi fortsetter vår globale vekststrategi. Vi tror sterkt på å være lokalt smidige samtidig som vi bruker vår globale styrke til å innovere for fremtiden. Vi har privilegiet å være 100 prosent dedikert til oppdrett. Jeg tror dette vil være en viktig differensierer i fremtiden, slik at vi kan være smidige i vårt kundesamarbeid og holde utviklingen av en bærekraftig og effektiv næring som vårt viktigste selskapsformål, uttaler Carlos Diaz.