Rekordhøye slaktevolumer gir knapphet på lastebiler. Og lakseprisen holder seg

Nyheter
0

Sidelengs prisbevegelse for neste uke.

– Prisene er stabile. Har hørt 47, 48 og 49 kroner i Sør-Norge på 3-6 kg, skriver en eksportør i en sms til iLaks.

– Det siger ned litte granne. 50 øre til en krone, istemmer en annen. – Store volum ute og går. Det påstås det er solgt fisk ned mot 47 kroner nordafor.

Fakta

iLaks henter hver fredag etter lunsj inn spotpriser for laks. Dette er fisk som skal leveres den følgende uke. Her kontakter vi flere ledd i verdikjeden, herunder oppdrettere, eksportører og importører. Vi har alltid minst fem uavhengige kilder, selv om ikke alle kildene nødvendigvis vises på trykk. Vi varierer hvilke kilder vi bruker, og bruker ikke de samme kildene hver gang.

Transportproblemer
Men det er ikke enkelt å få ut all fisken.

– Det er transportproblemer og mye fisk. Det er så høye volum at det er 200-300 flere biler i laksefrakt. Og det er veldig vanskelig å få tak i biler. Mye forsinkelser. Vanskelig å få tak i biler som skal gå med to sjåfører, legger han til.

– Det var litt optimisme for et par dager siden. Så snudde optimismen. Nå er det heller det motsatte. Stabilt til ned, sier en importør om lakseprisen. – Forsatt press på store størrelser. 46, 47, 48 kroner. Mye fisk som kommer er stikkordet.

Andre ser noe høyere priser.

– Stabilt eller et lite knepp opp. En krone for oss. Men vi har solgt særdeles lite, det skal sies, sier en oppdretter og viser til følgende priser: – 3-4 kg 49 kroner, 4-5 kg 50-51 kroner og 5-6 kg 51-52 kroner, så langt.

Manko
– Så har jeg hørt noen eksportører sier det kommer 2.000 tonn mer neste uke. Men hvis de tonnene kommer i nord blir det fryst, for her er et faen ikke biler å få tak i. Det er helt umulig. Nå oppleves det som et kjempeproblem. For neste uke må jeg bruke en transportør jeg normalt ikke bruker, og jeg må betale 17.000 kroner mer – til Tyskland. Vanligvis betaler vi 35-36.000 kroner, nå er det 17.000 kroner mer.

– Det er manko på biler. Vi bruker stort sett norske transportør, i hvertfall til Oslo. Det er ikke nok materiell som går nordover, sier han, og legger til at hans oppdrettselskap fryser inn en del fisk nå.