Regjeringen gir skipstunnelen grønt lys

Nyheter
707

Torsdag kom nyheten at Kystverket har fått i oppdrag fra Samferdselsdepartementet med å utarbeide et forprosjekt, en reguleringsplan og konsekvensutredning (KU) for Stad skipstunnel,  som kan munne ut i et Stortingsforslag, skriver Maritime.no.

– Samferdselsdepartementet har nå bedt Kystverket om å utarbeide et forprosjekt om Stad skipstunnel. Dette er en del av arbeidet med å utarbeide et forslag som kan legges fram for Stortinget, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i en pressemelding.

FAKTA

  • Lengde: 1700 meter
  • Høyde mellom bunn og tak: 49 meter
  • Bredde mellom veggene i tunnelen: 36 meter
  • Arealet på tverrsnittet: 1625 m2
  • Volum uttak fast fjell: Ca. 3 million m3. Tilsvarer cirka 7,5 million tonn med sprengt fjell
  • Totale kostnader: Ca. 2 milliard kroner
  • Byggetid: Ca. 5 år

 

Stor nok for MS Midnatsol

I februar i år leverte Kystverket sluttrapporten for forundersøkelsen til et forprosjekt for Stad skipstunnel, inkludert risikoanalyser, en gevinstrealiseringsplan og et driftskonsept.

På bakgrunn av forundersøkelsene skal det nå gåes videre med det store tunnelalternativet i forprosjektfasen.

– På bakgrunn av tidligere forundersøkelser går vi nå videre med det største tunnelalternativet i forprosjektfasen. Det betyr at hurtigruteskipet MS Midnatsol kan seile gjennom tunnelen, sier samferdselsministeren til Bergens Tidende.

I budsjettet for 2015 er det bevilget budsjettmidler for å gå videre med prosessen i et forprosjekt.

30 års arbeid

Det første forprosjektet ble utarbeidet i 1985 og på bakgrunn av dette blir selskapet LL Stad Skipstunnel stiftet samme år.

I november 1991 kommer den første søknaden til Regjeringen fra Sogn og Fjordane og Møre og Romsdal fylkeskommuner.

Siden den gang har alt endret seg av argumentene for realisering, prislappen, støttespillerne og størrelsen.

Jubel i Måløy

– Dette er en svært god dag. Regjeringen har nå bestilt alt som skal til for å fatte et endelig beslutningsvedtak og starte byggingen av Stad Skipstunnel. Tiden for utgreiinger er over, nå er det tid for handling, sier Frank-Willy Djuvik (Frp) til BT.