Alfred Bjørlo lar seg hisse opp av Arbeiderpartiets distriktspolitikk.
Det vekket voldsomme reaksjoner da Arbeiderpartiet varslet at de ikke ville gå videre med Stad skipstunnel tidligere i oktober. Begrunnelsen var kostnadssprekken som ble avdekket etter anbudsåpning. Prislappen på prosjektet kunne bli over fire milliarder kroner høyere enn den rammen som Stortinget hadde gitt.
Tidligere stortingspolitiker Alfred Bjørlo (V) har vært ordfører i Stad kommune og daglig leder i utviklingsselskapet Måløy Vekst, som lenge har vært en pådriver for det spektakulære tunnelprosjektet. Han er ikke imponert over Arbeiderpartiets og dermed Regjeringens håndtering av saken.
– Etter mitt syn føyer Stad skipstunnel seg inn i rekken av saker der Arbeiderpartiet har latet som om de har hatt planer om å gå videre med Stad skipstunnel, men der de egentlig har bestemt seg for lenge siden, sier han til iLaks.
Var klare i juni
Statssekretær Even Tronstad Sagebakken (Ap) i Nærings- og fiskeridepartementet har bekreftet at departementet grep inn i anbudsprosessen som Kystverket kjørte. Ifølge Bjørlo instruerte departementet Kystverket allerede i juni.
– Vi vet at de var klare i juni til å gå i forhandlinger, men de fikk ikke lov av departementet om å gå i gang med dem. Og så kommer Regjeringen i oktober og sier at det ble så dyrt, over ni milliarder kroner, og at dette ikke var noe å gå videre med, sier Bjørlo oppgitt.
– Hva synes du om det?
– Jeg synes at det er helt uhørt. Det som har vært greien med Stad skipstunnel er at det har vært en sterk kostnadsvekst i bygningsbransjen på alle typer større prosjekter. Jeg tenker at det blir ekstra provoserende når de kutter pengene som var tenkt til å gå videre med Stad skipstunnel, samtidig som de går inn med friske penger i fase to av Regjeringskvartalet, svarer han.

Finner ikke satsing
Alfred Bjørlo er ikke imponert over budsjettet som finansminister Jens Stoltenberg (Ap) har lagt frem. Han stiller seg undrende til den distriktspolitiske profilen.
– Jeg kan ikke se at det er noen distriktspolitisk satsing i dette budsjettet. Gjennomgående virker det som at Arbeiderpartiet har funnet ut at det er, når man skal kutte i budsjettene, distrikt og kyst man har gått løs på, sier han og påpeker:
– Det ligger eksempelvis ikke inne at det er mange behov på veinettet på Vestlandet, der man må prioritere rassikring, eller gratis ferje, på vei, i stedet for Stad skipstunnel. Altså er det et rent kutt på bred front.
– Ekstrem arroganse
Den tidligere stortingspolitikeren er også opptatt av hvilke signaleffekter stoppen i prosjektet gir i utlandet. Franske Eiffage Geine Civil var blant en av tre aktører som leverte inn tilbud på å bygge Stad Skipstunnel.
– Dette prosjektet er et av få som har skapt internasjonal oppmerksomhet. Der vet vi at det har vært tilbydere fra andre land som har brukt store ressurser på prosjektet, som nå opplever Norge som et land der Regjeringen avblåser prosjektet midt i prosessen, til og med før forhandlingene er ferdige, bemerker han.
– Det har kommet sterke reaksjoner fra anleggsbransjen. Dette er en lemfeldig måte å drive næringspolitikk på, legger Bjørlo til.
Venstrepolitikeren er ikke i tvil om hvordan budsjettforslaget til Arbeiderpartiet oppfattes utenfor Oslo.
– Det er på en måte en ekstrem arroganse mot kysten og Vestlandet i hele dette budsjettet. Og Stad skipstunnel føyer seg inn i den rekken, oppsummerer han.