Ofotbanen var mandag stengt som følge av et steinras som gikk ved Fagerlia, mellom Katterat og Bjørnfjell.
– Etter planen skulle vi åpne Ofotbanen for trafikk igjen i formiddag, men så gikk det et nytt ras like før klokken 11 på samme sted. Våre folk som da var ved Katterat stasjon så raset og rykket inn, sier pressekontakt Kjell Bakken i Jernbaneverket til NRK.
Raset er dårlige nyheter for gruveselskapet LKAB, som hver dag sender malm med tog fra Kiruna i Sverige for utskiping i Narvik. Men også passasjer- og annen godstrafikk mellom Norge og Sverige er rammet. Og laks blir stadig viktigere for denne jernbaneruten.
Åtte ganger hver uke laster transportselskapet Schenker opp et 600 meter langt godstog i Narvik – for å frakte oppdrettslaks til Europa. Det er Europas raskeste godstog, med en snittfart på 75 kilometer i timen. Toget tar 1.000 tonn hver vei. Det er også Nord-Europas lengste godstog.
Toget laster opp i Narvik, tar malmruten og Ofotbanen videre til Kiruna hvor flere laksecontainere, fra Troms og Finnmark, hektes på. Deretter ruller toget sørover, gjennom Sverige. Navet ligger i Alnabru utenfor Oslo. Her dirigeres trafikken videre. Noe laks går flypakket til Østen eller USA, resten går med bil eller tog nedover kontinentet.
Nå stopper altså raset på Ofotbanen Schenkers laksetog.