På ti år har volumet av den norske lakseeksporten til Spania vokst betydelig og verdien har økt med nesten 200 prosent. I samme periode har det spanske fiskekonsumet sunket med over 30 prosent.
I 2015 spiste spanjolene i gjennomsnitt 26 kilo fisk i året per person. I 2024 var fiskekonsumet nede på 18 kilo. Til tross for at det totale fiskekonsumet har gått ned, har konsumet av norsk laks økt med rundt 17 000 tonn.
– Dette er nok en bekreftelse på at den norske laksen er veldig populær i Spania, sier sjømatutsending Tore Holvik.
I 2015 eksporterte Norge 65 000 tonn laks til Spania til en verdi av 2,8 milliarder. I 2024 var tallene henholdsvis nesten 82 000 tonn og over 8 milliarder kroner.
I tillegg har antall sjømatserveringer på ulike spisesteder blitt flere det siste året, viser en rapport fra analyseselskapet Circana. Rapporten sammenlikner 2023 med 2024, og beskriver blant annet hva spanjolene har spist/drukket eller bestilt på forskjellige serveringssteder, hvor mye/ofte de har spist og hvor mye de har betalt.
Utekonsum-rapporten viser følgende når det gjelder antall serveringer:
•Det totale antall serveringer har gått ned med ca. 1 %
•Antall sjømatserveringer (fisk og annen sjømat) har økt med 5.4 %
•4 av 10 sjømatserveringer var fisk
•Antall fiskeserveringer økte med 4,8 %
•Sjømatserveringene økte på de fleste typer spisesteder, spesielt på asiatiske-, tradisjonelle- og fast food-restauranter.
•Det mest spiste proteinet på serveringsstedene er svinekjøtt med nesten 3 av 10 serveringer
•Sjømat sto for litt over 2 av 10 serveringer
Kjedene blir stadig større
Antall besøk på spanske spisesteder er fortsatt ikke tilbake til nivået før pandemien. Men på grunn av inflasjonen bruker folk nå mer penger når de er ute og spiser.
7 av 10 er bekymret for egen økonomi, og 6 av 10 mener at prisene på de ulike serveringsstedene har økt for mye.
Det betyr at spanjolenes restaurantvaner er i endring. Mens antall besøk på såkalte «full service restauranter» og enkeltstående restauranter der folk setter seg ned og spiser går nedover, går besøkene hos hurtigmat-kjedene oppover. Av disse ligger McDonalds, Burger King og KFC (Kentucky Fried Chicken) på topp, og de store kjedene tar stadig større andeler av det spanske utekonsum- markedet.
Laks på restaurant
90 prosent av det spanske utekonsumet av fisk foregår på enkeltstående restauranter der man sitter ned og spiser. Her økte også antall serveringer av alle typer fisk i 2024, med unntak av laks.
– Etter en langvarig vekst i utekonsumet av laks gikk prisene opp og serveringene noe ned i en kort periode, forklarer sjømatutsendingen i Spania.
Sammenliknet med andre ferskvarer er norsk laks likevel en av de mest robuste når det kommer til sammenhengen mellom pris og konsum. I 2025 har prisene normalisert seg, og den norske lakseeksporten til Spania økte med 23 prosent i volum i første halvår.
Laks står nå for nesten hver tiende fiskeservering på spanske spisesteder og ser ut til å bli stadig mer populær på serveringssteder som tilbyr takeaway og asiatisk inspirert mat.
Undersøkelsen viser også at spanjolene oftere velger laks på restaurant i helgene enn ellers i uken, og at laksen oftest spises til middag. Også her skiller laksen seg ut sammenliknet med annen sjømat som er et mer populært lunsjvalg.

Sjømat og hjemmekonsum
Mens antall sjømatserveringer på spisestedene blir flere, har sjømatsalget i butikk gått ned. Butikksalget gir et bilde av hvor mye fisk og skalldyr spanjolene spiser hjemme, og måles ved hjelp av skannerdata som registrerer folks innkjøp av ulike varer. Slike data har analyseselskapet Worldpanel by Numerator samlet inn og analysert. I en fersk rapport har de sammenliknet første halvdel av 2024 med første halvdel av 2025. Her kommer det frem følgende:
•Salgsnedgang på 3,3 prosent i volum for sjømat generelt, hovedsakelig grunnet fersk fisk ( -4,7 prosent)
•Fersk laks utmerker seg med en volumøkning på +23,8 prosent
•Torsk er under press, med kraftige tosifrede nedganger i volum for både fersk (-24,3 prosent) og frossen (-11,9 prosent).
– Her ser vi tydelig hvordan prisøkning påvirker forbruksmønsteret, påpeker Tore Holvik.
Generelt sett er sjømat en av kategoriene som har økt mest i pris, men lakseprisene gikk ned i den aktuelle perioden. For torskens vedkommende har lave kvoter og kamp om råstoffet medført en prisøkning på nærmere 10 prosent.
Pris og bekvemmelighet stadig viktigere
På lik linje med de fleste andre land har heller ikke Spania unngått dyrtid og bekymringer om man klarer å få endene til å møtes. Folk er mer forsiktige med pengebruken og ser seg oftere rundt etter tilbud og kampanjer. Kort sagt betyr det økt prissensitivitet, også på sjømat.
Samtidig viser skannerdataene at spanjolene oftere velger sjømatretter som er mer eller mindre ferdige eller raske og enkle å lage. I denne kategorien inngår for eksempel sushi, krydrede fileter og fiskeburgere. I første halvdel av 2025 gikk salgsvolumet av bearbeidet fisk opp med 4,3 prosent, mens salget av naturell fisk sank med 5,2 prosent.
– Totalt sett, og til tross for svingninger, er den norske laksen blant den arten som klarer seg aller best, enten det er på restaurant eller hjemme. Det handler om at den norske laksen har opparbeidet seg en svært sterk preferanse hos de spanske forbrukerne, sier Holvik.
Videre vekst for norsk fisk
Tore Holvik mener norsk laks er perfekt posisjonert for videre vekst i Spania.
– I Spania har sushibølgen bare så vidt begynt, og serveringssteder med både sushi og poke blir stadig mer populært. I tillegg øker etterspørselen etter laks som ferdigmat i form av sushi, sashimi og pokebowls på hyper- og supermarkedene.
Holvik mener også at det er potensial for å få enda mer laks inn på menyer hos de tradisjonelle restaurantene: Undersøkelsen viser for eksempel at det er betydelig flere sjømatserveringer på sommeren enn ellers i året. Her ligger det et potensial, mener han.
– De fleste spanjoler trekker mot kysten om sommeren, og da øker også sjømatkonsumet. Jeg mener vi kan klare å få enda mer norsk sjømat inn i sommerkonsumet.
I Spania er det i tillegg stor interesse for oppdrettstorsk, spesielt i supermarkeder og fiskebutikker.
– Sushi-segmentet kan også være et spennende marked for oppdrettstorsken, ifølge Tore Holvik.
Spania er Norges største konsummarked for oppdrettstorsk med en årlig eksport på rundt 1850 tonn.
Rapporten om det spanske utekonsumet er åpen for norske eksportører og kan leses her.