Rabatt på luselaser og tunge investeringer dempet Stingray-marginer

Nyheter
965

Luselaserselskapet Stingray Marine Solutions har sluppet årsregnskapet for 2019.

Det viser at omsetningen gikk litt opp, mens resultatet gikk ned fra 10,3 millioner kroner i 2018 til 3,8 millioner kroner i 2019.

– Vi er jevnt over fornøyd med 2019-tallene, siden de etablerer oss på et nivå nær 100 millioner i omsetning, litt opp fra 2018. Resultatet ble noe preget av endring i prismodell som ble innført i forbindelse med Aqua Nor, sier daglig leder John Arne Breivik til iLaks.

Breivik utdyper at «endring i prismodell» dreier seg om at selskapet nedjusterte salgsprisen (redusert margin på solgte enheter) på noder.

– Vi investerte også betydelig i både eget Service Center og nye viktige tjenester for kundene våre. Dessuten ble vi selvsagt heller ikke upåvirket av algesituasjonen i nord, der det var forventninger til utvidet aktivitet i løpet våren og sommeren 2019. Likevel gir økningen i aktivitet langs hele kysten oss en solid base og forutsigbarhet for å vokse videre, mener Breivik.

Egne ressurser på Stingray Offshore
Breivik legger til at selskapet også lanserte flere teknologiske nyvinninger gjennom fjoråret, og at de forventer dette vil gi økt aktivitet og styrket tilstedeværelse i norske merder i årene fremover.

John Arne Breivik, daglig leder i Stingray. FOTO: Andreas Witzøe

Ifølge Stingray har selskapet installert lasere i rundt 200 merder i Norge av et totalmarked på 4.000 merder.

Om 2020 så langt, sier Breivik:

– Hittil i år har Stingray jobbet målrettet med å fase inn de nye tjenestene for diagnose og biometri, samt hjelpe stadig flere aktive kunder med bildebaserte lusetellinger. Korona-situasjonen har påvirket de fleste, men vi klarte å ha 85-90 prosent kapasitetsutnyttelse for hele Team Stingray fra mars til juni, og har heller ikke hatt noen permitteringer. Vi har faktisk ansatt 10-15 prosent nye kloke hoder, og er nå over 60 personer i selskapet.

Han mener videre at økt satsing på biologi- og analyseavdelingen, samt kapasitetsoppbygging for både produksjon og service, gjør at selskapet er i stand til å skalere ytterligere.

Bildebasert lusetelling hos Stingray. FOTO: Andreas Witzøe

– Dette har også ført til at vi nå satser med egne ressurser på Stingray Offshore, der vi jobber med tilpasninger og forberedelser til en rekke nye installasjoner som vi forventer og håper på i årene som kommer. Med å ha dette som en egen arbeidsgruppe, så kan vi jobbe opp mot de enkelte oppdretterne på en dedikert og skreddersydd måte, slik at hvert unike prosjekt kan få best mulig utnyttelse og tilpasning for Stingray-systemet, sier Breivik.

Håper på aktiv sommer og høst
Så langt i år har selskapet sikret en omsetning på i overkant av 55 millioner kroner i form av salg, driftsinntekter og ordrereserver for 2020, opplyser Breivik. 

– Så med en aktiv sommer og høst tror vi at andre halvår også kan bli veldig bra for Stingray, sier han.
 

I årsberetningen til styret står det at det ved utgangen av 2019 ble gjennomført en kapitalforhøyelse mot eksisterende aksjonær på cirka 12,2 millioner kroner, som styrket egenkapitalandelen, slik at selskapet er rustet for videre vekst.

Egenkapitalen i selskapet var ved utgangen av fjoråret på 87,7 millioner kroner mens gjelden var på 47,8 millioner kroner.