Pure Shipping: Lager ny løsning for bedre sikkerhet for mannskapet på dekk

Nyheter
0

Konstrueres av SHM Solutions.

Pure Shipping er et utspring av at tre oppdrettsaktører i kommunene Smøla, Averøy og Frøya ble enige om å etablere sin egen beredskap innenfor fjerningen av lakselus. Sammen med Eines og Rent Havbruk styrer de i alt fem ulike fartøy innen service til havbruk. Jan Eirik Nordseth er daglig leder i alle tre selskaper.

Det har vært lavere temperaturer i sjøen tidligere i år på kysten rundt Smøla, så selskapet har hatt en rolig start på årets avlusing. iLaks møter den daglige leder en varm sommerdag i juli, når gradestokken ytterst på Smøla har skutt i været.

– Vi er godt forberedt på at det nå snart braker løs. Temperaturen har steget, og aktiviteten øker fremover. Trenden i år minner meg om 2019. Samtidig var årene 2020 og 2018 også like hverandre, sier Jan Eirik Nordseth.

Daglig leder Jan Eirik Nordseth. Svein Arve Iversen, Kvalitet, HMS og internkontroll, sjekker hvem som er hvem når iLaks besøker de. (Foto: Steve Hernes)

Ny idé for sikkerhet
Sammen med SHM Solutions i Molde, jobbes det med å få ferdig en nyutviklet A-ramme løsning. Ideen til en ny måte å gjøre ting på, var det Nordseth som kom med.

Dette er en løsning som ikke finnes fra før. Det kan bli en helt ny type kran, for slanger. Det blir en vertikal kranpakke. Målet er å få en bedre sikkerhet for mannskapet når slangene på dekk skal håndteres.

– Med denne løsningen kommer ikke tunge vekter rett opp i lufta horisontalt. Den skal bare komme vannrett ut egentlig, i forhold til en vanlig A-ramme løsning, sier Nordseth.

Nordseth er svært spent på hvordan dette vil fungere, og om det kan være klart til drift i februar som planlagt. Selskapet har fått innvilget SkatteFUNN til prosjektet, men vurderer også å søke andre forskningsmidler. Deler produseres og sveises nå i Polen, men skal til Molde for endelig ferdigstilling om kort tid.

Jan Eirik Nordseth i Pure Shipping hadde ideen til denne nye typen, som gir bedre sikkerhet for mannskapet. (Skisse: SHM Solution)

Kysten rundt
I år har selskapet kontrakt med oppdrettere som skal ha fartøy til anlegg fra Nordmøre opp til Myre i Vesterålen. Ny kunde med årskontrakt, er Kvarøy Fiskeoppdrett. De får besøk av «Lautus», som ble kjøpt fra Kystverket, da den var «Vestfjord» i sin tid. Med sine tre FLS-linjer har den kapasitet på 150 tonn/time.

«Smøla Viking» befinner seg vest i Lofoten, på oppdrag for Isqueen. «Labour» er ved Hestøya lengst sør på Smøla, «Smøla Våg» på Nekton Settefisk lengst nord på Smøla. Den siste, «Laugar», ligger ved kai i Kristiansund den dagen.

«Laugar». (Foto: Pure Shipping)

Rekruttert på ferga
Pure Shipping har, i samarbeid med Eines og Rent Havbruk, drevet siden 2016. Bak etableringen stod den ikke ukjente gründeren på Smøla, Mikal Eines. Jan Erik Nordseth startet samme året.

– Jeg var skipper ombord på ferga «Edøyfjord», som frakter folk og kjøretøy til øya. En dag dukket Mikal Eines opp og kakket meg på skulderen. Han spurte om jeg kunne tenke seg å mønstre av ferga for starte hos han. De hadde masse oppdrag, og trengte mannskap. Da slo jeg til og tok jeg jobben, sier Nordseth. I dag er han selv lite på sjøen selv, men tar sine turer for å holde seg oppdatert og ha alle sertifikater i orden.

Arbeidstakers marked
I Pure Shipping, Eines og Rent Havbruk er det 48 ansatte på fartøyene, mens det er tre i administrasjonen. Nå har de en vakanse som maskinist på Smøla Viking, men har for øvrig alle mann på rett plass. I løpet av juli mønstrer flere lærlinger ombord.

– Vi har ni lærlinger og to kadetter i opplæring på fartøyene. Det krever jo en viss oppfølging, men vi har vært veldig heldig med våre lærlinger. Vi prøver å rekruttere lokalt, og henter unge primært fra Averøy, Tustna, Smøla og Kristiansund. Dessverre har vi ingen jenter som lærlinger, sier Nordseth.

«Smøla Viking» på oppdrag.

Nordseth mener det er arbeidstakers marked, for de som vil jobbe på fartøy i oppdrettsnæringa om dagen.

– Folk vil flytte på seg. Vi har søknader fra mannskap som er på eldre fartøy, men ikke trives på nyere båter, og selv har vi ansatte på eldre båter som vil over til nyere båter andre steder. Dette ser ut til å gå begge veier.

– Det er også mannskap hos oss, som helst vil være på vår eldste båt «Laugar», og ikke vår nyeste båt, «Smøla Viking». Det er ofte personlige preferanser på type båt, samt et godt samhold blant mannskapet som spiller den største rollen, sier Nordseth.

Utfordringen
Pure Shipping kjører en turnus med fire på og fire av, foruten servicebåten der det er to på og to av. Den går stort sett rundt Smøla, og de fire ansatte er fra Smøla. Den daglige lederen ser lyst på framtida i næringa. Det som kan være selskapets utfordring, slik Pure Shipping, Eines og Rent Havbruk er i dag, er å få helårsdrift.

– I og med at vi er spesialisert med flere fartøy for avlusning, er det i hovedsak sesong. Vi har jo bygd om gamle båter så de er ikke nybygde for dette, sier Nordseth.

Jan Eirik Nordseth er daglig leder for de tre selskapene Eines, Pure Shipping og Rent Havbruk. Han har tydelig også god greie på fotball.