Prissjokk på gass rammer LNG-drevne fôrbåter

Nyheter
0

Vurderer å legge om drifta.

Gass brukes som drivstoff på de to fôrbåtene «Nyksund» og «Høydal», som NSK Shipping driver på kontrakt for BioMar. Krigen i Ukraina har sendt en allerede skyhøy gasspris til nye høyder.

– Vi merket allerede i høst at prisen på gass begynte å stige, men det var først i begynnelsen av februar at prisen økte kraftig. Anslagsvis har prisen steget med 400-500 prosent. Slike priser kan ikke vi leve med over tid, sier daglig leder i NSK Shipping, Mats Nygaard Johnsen, til Bladet Vesterålen.

Båtene kan ikke ha drift mer enn høyst nødvendig for å spare på gassen. De har også begynt å vurdere å gå over til diesel som drivstoff.

Ideen med gassdrevne båter var å ta i bruk et mer miljøvennlig drivstoff.

– Det var også et ledd i det å kunne bidra til ei næring som skulle være mest mulig bærekraftig. Det er fremdeles målet vårt, men det går ei grense, for vi må ha ei forsvarlig drift i selskapet, sier Johnsen.

Johnsen poengterer overfor iLaks at det «selvsagt er miljømessig uheldig å måtte gå over til diesel», og de håper at «markedet vil normalisere seg slik at de unngår slike tiltak».

Mowis brønnbåt “Aqua Måløy“ møter BioMars fôrbåt “Nyksund“ i Hjeltefjorden. Foto: Aslak Berge