Mercadona byr heller frem torsk enn laks i sommervarmen.
Køen ved fiskedisken tjukner til. Det er glinsende blank torsk, piggvar og bestselgeren merluza (lysing) som kaprer de mest attraktive plassene hos Mercadona. Sløyd fersk fisk med hode hviler på senger av is i det lokale supermarkedet i landsbyen Son Caliu, nær Palmanova på Mallorca.
Nedprioritert
Koteletter av norsk oppdrettslaks er skjøvet helt ut på flanken. Prisen er noe høyere og etterspørselen lavere sammenlignet med lett omsettelig lysing og torsk.
– Mitad o completo. Prisen er 8,95 (94,60 kroner) per kilo. Du kan få halve eller hele – prisen er den samme. Vi kan skjære den opp for deg, kvitrer den blide ekspeditøren med navneskiltet «Amor» til iLaks.
Avanse
Spotprisen har falt tilbake de siste ukene, men rabatter eller promoteringskampanjer kommer enn så lenge ikke på tale for Mercadona. Vårens og sommerens høye innkjøpspriser for laks har dempet supermarkedkjempens avanse og innkjøpsiver.
Mercadona er Spanias største dagligvarekjede. Og fisk er en alvorlig sak på den iberiske halvøy.
Ingen i Europa spiser mer sjømat enn paella- og bacalao-elskende spanjoler. Den ti meter brede ferskvaredisken er et sikkert vitnemål på det. Her bys frem alt fra akkar, sea bass, blåskjell, sardiner, breiflabb, tunge, reker, ørret og sea bream.
Noe for en hver smak.
Oppsving
De siste par-tre år har imidlertid gitt et kraftig oppsving for laksen.
Så langt i år har spanske fiskeimportører handlet inn 26.625 tonn laks – en oppgang på drøye ni prosent sammenlignet med samme periode i fjor – viser eksportstatistikk fra Norges Sjømatråd.