Polarcirkel Boats: Nå gjør de jobben helt fra bunnen av

Nyheter
0

Har effektivisert produksjonen.

Rundt 2.000 Polarcirkel-båter er i dag i oppdrag på sjøen, enten for oppdrettere eller andre i sjøbaserte næringer, olje- og gassindustri, redningstjeneste eller reiseliv. John-Atle Figenschau er salgsleder i Helgeland Plast, og har vært med å selge de aller fleste av dem.

– Selv om vi har holdt til her i en årrekke, er det fortsatt mange på Mo som aldri har hørt om oss, eller vet at det i det hele tatt lages båter her inne, smiler John-Atle Figenschau. Han er salgsleder for Polarcirkel-båtene fra AKVA group, Helgeland Plast.

Kanskje er det ikke så enkelt å bli sett blant giganter som Celca, Momek, Rana Gruber eller de 107 andre bedriftene som holder til i Mo Industripark. Her har 2.500 personer sitt daglig arbeid, noe som utgjør hver femte sysselsatt i Rana kommune.

– Vi står selv for produksjon av skrog, mens styrhus, motor og elektronikk kjøpes fra eksterne produsenter.

John-Atle Figenschau er salgsleder for Polarcirkel båtene til Helgeland Plast. (Foto: Steve Hernes)

Samlet all produksjon på ett sted
Tidligere foregikk båtproduksjonen til Helgeland Plast både her i Industriparken og ved anlegget på Båsmoen. De har også frem til nå leid inn sveisere fra Momek til første byggetrinn, som er å sveise sammen rammeverket til båtene.

Nå overtar de denne jobben selv, og med det er all produksjon samlet til verkshallen i industriparken, og staben økes fra 32 til 34.

– Vi har doblet staben de siste åtte årene. Etter at vi kom inn i en nye hall for noen år siden, økte vi arealet vårt med tregangen.

– I år har vi fått flyttet all deleproduksjon hit. Nå slipper fraktingen mellom industriparken og anlegget på Båsmoen. Tidligere hadde vi én til to turer til Båsmoen hver dag. Åtte kilometer er jo ikke så langt, men alt tar tid og vi sparer veldig mye intern logistikk på, sier Figenschau.

Grunnrenteskatt kan føre til færre båter
– Disse tiltakene gir oss bedre kontroll og reduserte kostnader. I år kommer vil til å produsere rundt 70 båter Det er litt mindre enn planlagt. Det skyldes i hovedsak forsinkelser på motorleveranser og elektronikk. Mye henger igjen etter covid og skipet som sto på tvers i Suez-kanalen, men også krigen i Ukraina gjør sitt. Men vi har god kontroll på det vi selv rår over, forsikrer han.

Med utvidet stab og bedre logistikk er målet for neste år at det skal sjøsettes rundt 80 nye båter. Ifølge Figenschau kan de i teorien produsere opp mot 100 båter når de nå har fått samlet all produksjon herNår det velkjente temaet grunnrenteskatt kommer på bordet, forteller han det er kanskje litt stillere, men de har et bredt spekter av kunder.

– Det kan jo være at næringa kutter litt i innkjøp av båt, bruker den de har litt lengre enn planlagt. For oss tror jeg ikke det gir så store virkninger, vi har tross alt flere ben å stå på og skal klare en liten nedgang om det blir det, mener Figenschau.

1.500 timer på en arbeidsbåt
En Polarcirkel 1050 skal leveres til en oppdretter i Ballangen på nyåret, og tre av staben er i ferd med å ferdigstille det utvendige arbeidet. Når styrhuset blir sveist på plass, kommer elektronikken, samt to Volvo diesel (DPI-drev) med 320 hestekrefter. Rundt 1.500 arbeidstimer brukes på en slik båt.

Fra venstre Ole Kristian Aasen, Michelle Prestjord og Ole Petter Fagerdal. (Foto: Steve Hernes).

Tre av staben er i ferd med å ferdigstille det utvendige arbeidet. Extruderen blir håndtert av lærling Michelle Prestjord, som har gått teknikk og industriell produksjon ved Polarsirkelen videregående skole.

– For meg er det å jobbe på en båt til oppdrett noe helt nytt. Det er spennende, og ikke noe jeg har vært med på tidligere, forteller lærlingen fra Mo. Ole Petter Fagerdal har vært i båtproduksjonen hos Helgeland Plast i fire år.

– På denne båten er det nå teknikere inne, som jobber med å få på plass motorer, plottere og all annen elektronikk. Vi her ute jobber for å legge siste finish på skroget og alt annet utvendig arbeid som gjenstår, forteller Fagerdal.

Båt til Nepal
Av alle handler han har vært med på, er salget til et damanlegg i Nepal noe av det mer spesielle.

– Et sted mellom nepalske fjell ligger et stort kraftanlegg og demning. Kraftverket ønsket en båt til å inspisere anlegget med. Ved kraftanlegget hadde den en ansatt fra Norge som absolutt ville ha vår båt. Så da sendte vi en 510 Work med skip til India. Derfra bragte de den selv med seg opp i fjellene i Nepal, forteller en fornøyd selger.

– Vi har nok et stort uforløst potensial i utlandet. Vi har egentlig aldri lagt ned den store salgsinnsatsen ute, selv om vi har solgt båter til hele verden.

– Vår visjon for fremtida er større på alle områder. Vi selger ut hele produksjonen hvert år, men vi skynder oss sakte og tar skritt for skritt, avslutter John-Atle Figenschou.

Lars Erik Aag skjærer ut deler som skal settes sammen for å bli en helt ny båt. (Foto: Steve Hernes)