– Nord-Norge og Midt-Troms er i sterk utvikling med en spennende framtid drevet fram av blant annet havbruksnæringen. Jeg gleder meg til å komme hjem og bidra til denne utviklingen, sier Ingvaldsen, som opprinnelig kommer fra Salangen.
Med etableringen av kontor i Salangen tar kommunikasjonsbyrået PKOM et tydelig grep for å styrke posisjonen i Nord-Norge. Ansettelsen av Peder Ingvaldsen markerer starten på arbeidet med å være tettere på en region i sterk vekst.
– Mye av det som skjer de neste årene vil prege både næringslivet og hverdagen til folk i regionen. Jeg brenner for at denne utviklingen skal skape aktivitet og muligheter for både bedrifter og innbyggere. Sammen kan vi løfte fram gode initiativ og bygge gode lokalsamfunn. Det betyr mye for meg, sier Ingvaldsen.
Lang erfaring fra havbruksnæringen
PKOM har siden 1996 levert kommunikasjonsrådgivning til en rekke havbruksaktører i Norge – fra oppdrettsselskap og leverandørindustri til klyngeprosjekter og kystkommuner. Selskapet har vært med på å utvikle strategier, posisjonering og omdømmearbeid i en næring som både vokser raskt og er under sterkt offentlig og politisk søkelys.
– Å være tett på næringen og forstå både den biologiske, teknologiske og politiske dimensjonen er avgjørende. Det har PKOM lang erfaring med. Vi skal bidra til å løfte frem alle de gode historiene og vise hva havbruksnæringen betyr for arbeidsplasser, ringvirkninger og lokalsamfunn, sier Ingvaldsen.
Bygger kapasitet i en nøkkelregion for norsk sjømat
Ansettelsen markerer et strategisk grep for PKOM, som fra før har hovedkontor på InnovArena i Rørvik – midt i et av landets viktigste oppdrettsområder.
Daglig leder Turid Hatling Finne understreker betydningen av å være nær både selskapene og samfunnsutviklingen.
– Nord-Norge er blant de viktigste regionene for sjømatproduksjon i Norge. Her skapes store verdier hver eneste dag, og denne verdiskapingen skjer i distriktene. Skal vi levere gode råd må vi være til stede her. Peder har sterk forståelse for politiske prosesser, næringsutvikling og kommunikasjon – en kombinasjon som er svært verdifull for våre kunder, sier hun.
Vil synliggjøre verdiskapingen i Midt-Troms
Ingvaldsen mener næringslivet i regionen undervurderer betydningen av tydelig kommunikasjon.
– Næringslivet i Midt-Troms leverer arbeidsplasser, innovasjon og store verdier, men det kommer ofte altfor lite fram. Næringen må tørre å ta mer plass og vise hva de faktisk bidrar med – både lokalt og nasjonalt. Det skaper stolthet, rekruttering og mer forutsigbare rammevilkår. Her skal vi i PKOM være en tydelig samarbeidspartner, sier han.
Ingvaldsen kommer fra rollen som kommunikasjonsrådgiver i NHO, og har tidligere erfaring fra Senterpartiets stortingsgruppe og som politisk rådgiver i Norges Bondelag.
– Etter nesten tolv år i Oslo og Trøndelag føles det riktig å komme hjem. Jeg tar med meg erfaringer, nettverk og innsikt som jeg håper vil komme både næringslivet og regionen til gode, sier han.






