Marine Harvest og Deep Sea Supply PLC har inngått en prinsippavtale om å etablere et 50/50 eid oppdrettsfrakt joint venture til å bygge, eie og drive oppdrettsfartøy.
Marine Harvest og Deep Sea Supply, som begge har John Fredriksen som største aksjonær, mener det er betydelig rom for effektivitetsforbedringer på tvers av verdikjeden i akvakulturshipping, som strekker seg fra reduksjon i nybyggkost til mer kostnadseffektiv drift. Følgelig tar Marine Harvest sikte på å redusere kostnader knyttet til skipstjenester gjennom å etablere betydelig joint venture.
44 fartøyer
I løpet av de siste årene har oppdrettsfartøy i økende grad blitt en integrert del av verdikjeden. Marine Harvest leier i dag 44 fartøyer med en samlet kostnad på ca 100 millioner euro per år, noe som gjør Marine Harvest til bransjens største befrakter av slike fartøy.
Joint venture-foretaket forventer å inngå avtaler om bygging av oppdrettsfartøy som vil være chartret av Marine Harvest ved levering. Dagens diskusjoner indikerer en betydelig reduksjon i nybyggingspris i forhold til løsningene som tilbys av alternative oppdrettleverandører. Joint venture-selskapet vil være Marine Harvests foretrukne leverandør av oppdrettsfartøy. Hensikten med joint venturet er å også konkurrere om eksterne oppdrag, opplyser Marine Harvest i en børsmelding torsdag morgen.
Deep Sea Supply er en ledende eier og operatør av supplyskip og har en track record for bygging og drift av skipene på en kostnadseffektiv måte. Joint venture-selskapet vil inngå managementavtaler med Deep Sea Supply som dekker alle nødvendige tjenester for dette, inkludert teknisk forvaltning, skipsledelse og øvrige corporate tjenester. Deep Sea Supply har driftsplattformen på plass som kreves av for å møte en strategi for sikker og effektiv drift av akvakultur fartøy.
Konkurranse
Havbruksskipsfarten er fragmentert og preget av mangel på konkurranse. Gjennom det nye selskapet, har Marine Harvest og Deep Sea Supply som mål å konsolidere bransjen for å oppnå stordriftsfordeler.
Marine Harvest søker alle muligheter for å effektivisere produksjonen og redusere kostnadene, og som sådan forventes det nye selskapet å gi driftseffektiviseringsgevinster og utfordre eksisterende kostnadsdynamikk i havbruksskipsfarten. Selskapet vil utforske alle muligheter som kan forbedre bygge- eller driftskostnader, herunder ta nytte av den nåværende ubalansen i offshoreservicefartøymarkedet gjennom potensielt konvertere overskudds offshorefartøy til oppdrettsfartøy dersom prosjektet er økonomisk gunstig.