Ny leserrekord for iLaks.
Aldri før har en iLaks-artikkel vært så mye lest. «I dag åpner Mowi sin nye foredlingsfabrikk på Jøsnøya» ble publisert 19. juni. I løpet av åtte dager har drøyt 119.000 lesere klikket inn på saken.
Men hvorfor er det viktig med høy trafikk?
Engasjement
iLaks er ikke finansiert av abonnement. Avisen er gratis – og følgelig uten selvpålagt trafikkbrems. For en annonsedrevet avis ser vi over tid en sammenheng mellom leservekst og omsetningsvekst. Og likeledes ved fallende trafikk – da faller gjerne salgsinntektene også.
Våre kunder søker engasjement og oppmerksomhet. Klikk er vårt daglige brød.
Penetrasjonsraten, det at avisen når en høy andel av sin målgruppe, gjør at annonsørene lettere kan nå relevante lesere. Penetrasjonsrate og leserrelevans for potensielle annonsører går hånd i hånd.
Strategi
I en mediehverdag som nå preges av at Facebook og Google skrur på algoritmene sine og favoriserer betalt innhold foran gratis innhold, har svært mange nettaviser fått merke lesernedgang. Det har også iLaks gjort de siste to år.
En rekke større og mindre aviser har den seneste tiden varslet nedbemanninger, kostnadskutt og strategiendringer som følge av lesersvikten. iLaks er ikke der, men vi merker definitivt at konkurransen om oppmerksomhet fra leserne blir tøffere når tech-gigantene strammer inn på distribusjonen.
Samtidig er det slik at konkurranse skjerper oss. Det er en utfordring vi er villige til å ta.