Øst-europeisk mafia svindlet til seg 51 tonn laks og ørret

Nyheter
1550

31. mars 2015. Mellom klokken åtte og ni om morgenen ruller to vogntog fra Nordtrans Thermo inn på den grusbelagte parkeringsplassen. Turen fra Norge har gått greit. Nå har de tatt av fra hovedveien mellom Gdansk og Kaliningrad, og nådd sin destinasjon ved Lidzbark Warminski, åtte mil fra den polsk-russiske grense.

De har en dyr last: Ombord i de to lastebilene ligger fisk for nær 2,1 millioner kroner.

En av sjåførene stusser over at mottaksbedriften Agron ikke har kjølelager. Varene, totalt 40.847 kilo med fryst hel laks og ørretfilet, har begynt å tine mens de losses på plassen utenfor lageret. Lagerbestyrer Zbiginew Racka ringer kunden, som gir beskjed om at bilene som skal hente fisken er forsinket. For å sikre seg at kvaliteten ikke forringes, sjekkes temperaturen med måletermometer i flere kartonger.

Agrons lager ved Lidzbark Warminski. Herfra ble over 40 tonn laks stjålet. Foto: Privat

I ly av mørket
Først når mørket har lagt seg over de øst-polske skoger ankommer to hvite tre-akslede Scania lastebiler. Fiskekassene lastes ombord. Bilene kjører ut gjennom jernporten som krysser grusveien som løper ut fra lageret. Fortsetter mot hovedveien.

Snart er de borte.

Les også: Lakseaktører misbrukt i svindelforsøk

Knappe halvannen måned tidligere.

Marcin Jelonek, angivelig innkjøper ved importformaet Triton Poland, kommer i kontakt med en selger ved den vestlandske lakseeksportøren «V» (anonymisert, av hensyn til etterforskningen – red. anm.). Jelonek ønsker å kjøpe norsk laks og ørret. Han etterlater seg et inntrykk av å ha omfattende bransjekunnskap fra leder/innkjøpnivå. Jelonek kjenner produkter, selskaper, transport, supermarkedkjeder, kredittforsikringsselskaper og -rammer. Han er proff. V sjekker kontaktpersoner i Polen om selskapet, og får ingen negative tilbakemeldinger.

Etter omfattende dialog, både per telefon og epost, over flere uker, søker V kredittforsikring hos Atradius for 850.000 kroner på Triton Poland.

Utenfor allfarvei
6. mars innvilger Atradius kredittforsikring med en ramme på 450.000 kroner. Fire dager etter kjøper V inn laks og ordrebekreftelse hentes inn fra Triton. 15. mars leveres en halv billast, til en verdi av 53.266,53 euro (465.549,47 kroner), til Kwiedzina, et avsidesliggende skogholt i Øst-Polen.

En uke etter introduserer Jeloneks selger V for en venn, Robert Musial, som jobber i et samarbeidende selskap, Inter Marine. I likhet med Jelonek snakker også Musial polsk med dialekt fra Gdynia-området, ved Østersjøkysten. Musial fremstår ikke som like kjent med laksebransjen som Jelonek, men V søker likevel kredittforsikring på Inter Marine på to millioner kroner allerede fire dager etter første kontakt. Atradius gir kredittforsikring med en ramme på en million kroner på Inter Marine 27. mars.

Samme dag inngås avtale med leverandør om kjøp av 22.175 kilo fryst 3-4 kilos laks. Ordren settes sammen av fisk fra fire pakkerier: SF-364 Firda Seafood, SF-222 Slakteriet, H-111 Viking Fjord og N-169 Nordlaks.

Nå inngås ordre om videresalg på 42,30 kroner til Inter Marine. Justert for frakt og toll gir dette et dekningsbidrag på 1,18 kroner per kilo. Samtidig kjøper V en last med fryst ørretfilet. Avtalt innkjøpspris per kilo: 52 kroner. Salgspris: 60,75 kroner. Eurokursen for handelen blir terminsikret i DNB på kurs 8,74.

Det er et kupp.

Søkk borte
Om morgenen 31. mars parkerer Nordtrans’ to trailere på grusplassen utenfor Agrons lager ved landsbyen Lidzbark Warminski. Nortrans’ sjåfører får stemplet og signert CMR (dokument som viser hvor varene fraktes videre – red. anm.) fra mottaket på lageret. Nordtrans ringer Vs selger og gjør oppmerksom på at lageret er avsidesliggende, men denne bekrefter at leveringen er godkjent etter å ha avstemt lokalitet med Google Maps. Først seint på kvelden samme dag hentes fisken av to hvite Scania vogntog.

Her ble fisken levert, ved Lidzbark Warminski og Kwiedzina i østlige deler av Polen. Kart: Google Earth

To uker seinere, like etter påske, purrer V betaling fra Triton Marine. Marcin Jelonek svarer ikke, verken på telefon eller epost.

17. april ringer daglig leder Bartosz Bil fra Inter Marine til V. Han sier de har mottatt to fakturaer i posten, for laks og ørret, men de har aldri bestilt eller mottatt slik vare fra V.

Bil er irritert og opplyser at det er fjerde gang på ett år at selskapet opplever noe slikt, seinest for fire måneder siden, da et islandsk selskap ble svindlet på samme måte. Bil anmelder forholdet som identitetstyveri til politiet i Gdynia.

21. april melder V til politiet i Lidzbark Warminski at leverte varer til Agron er stjålet.

Velutdannede og seriøse
4. mai reiser to ansatte fra V til Lidzbark Warminski, tre timers biltur øst for Gdansk. De finner, via GPS, Agrons lager. Dagen etter møter de eierens sønn Jakub Raczka. Han bekrefter saken, og nevner at de allerede har vært to ganger i politiavhør om saken. Han forteller videre at det i forkant av omlastningen ble avholdt et møte på den lokale Shell-stasjonen. Personene de møtte hadde luer på, var høflige og fremsto som velutdannede og seriøse.

I forbindelse med omlastningen ringte hans far, Zbigniew Raczka, flere ganger til kundene etter at varene var losset på plassen utenfor lagerplassen cirka klokken 11, og fikk beskjed om at bilene var forsinket. Varene var begynt å tine før de kom, og flere av kartongene nederst på pallene var begynt å bli trykket sammen. Sjåførene beroliget Raczka med at varene skulle brukes i produksjon, så det var ikke så farlig om de tinte litt opp.

Det ble ikke mottatt noe CRM ut fra lageret Agron. Det ble lovet dagen etter. Da skulle også kunden betale for leie av lageret.

Det skjedde ikke. Bedragerne forsvant fra all kommunikasjon neste dag.

Ulvehiet
5. mai reiser V-duoen videre. Langs veien passerer de Wolfsschanze ved Rastenburg, Hitlers bunker og hovedkvarter på østfronten under andre verdenskrig. Snart når de Kwiedzina, dypt inne i skogene, fem mil fra grensen til Russland.

Her er ingen gatenavn. Kwiedzina består av kun åtte hus. Det mellomstore lageret har bred innkjørsel og en liten lasterampe. En personbil med russisk nummerskilt står parkert sammen med en lastebil uten henger. Lageret deler vegg med et hus som ser tomt ut, og har et knust vindu i første etasje.

Kwiedzina. Her ble en halv billast med laks levert 15. mars. Foto: Privat

Her er ikke et menneske. Det er forlatt.

Les også: Seks laksetyverier på tre måneder

ID-tyveri
Triton Poland, med adresse i Gdynia, oppgir i en uttalelse at Marcin Jelonek, som har bestilt varene, er ikke, og har aldri vært, ansatt i Triton Poland Sp. z o.o. Adressedetaljer, selskapets logo og momsnummer er offentlig tilgjengelig informasjon, som denne personen har brukt ulovlig. Videre opplyser selskapet at det aldri har eid et lager i Polen.

Både logo, epostadresser og telefonnumre som er blitt brukt i bedrageriet er forbløffende like de originale og høyst reelle importselskapene, Triton Poland og Inter Marine.

Totalt utestående for V er vel 2,5 millioner kroner. Kredittforsikringselskapet Atradius oppgir at det ikke dekker identitetstyverier.

Pengene er tapt.

iLaks vet at det aktuelle partiet med frosne ørretfileter i ettertid er blitt tilbudt flere industriaktører i det polske markedet til sterkt rabatterte priser.