Stadig færre oppdrettere satser på ørret. Det kan lønne seg for 60 årsjubilanten Osland Havbruk.
– Vi har nå 4,4 millioner individer totalt på anlegget. Mesteparten er liten fisk. Vi har levert ut en del fisk nå i mai. Vi er under biomassebygging, sier Kjetil Rørtveit til iLaks.
Han er daglig leder i Osland Settefisk, som har sitt hovedkvarter på Sørebø i Høyanger.
Gjenbruk
Like ved startfôringshallen står et klekkeriskap for rogn. Selve startfôringen er fordelt på seks kar. Det står også seks kar i påveksthallen like ved. Den lyses opp av lilla lys. Her fôres yngelen opp til 15-20 gram.
Rørtveit går med hvit t-skjorte med Oslands logo, en «O» formet som ørretrogn. Han myser opp mot den skarpe solen som skinner ned fra fjelltoppene. Værgudene spiller på lag i dag. Det er sjelden kost her inne i det dype dalførret på sørsiden av Sognefjorden.
Glupsk
Det er gjenbruk av vann i startfôringen. Vannet i karene resirkuleres, som danner en uklarhet.
Utenfor Sørebøhallen står kar i telt fylt med større yngel. Glupsk ørretyngel piler rundt og glefser i seg fôret som kastes ut med øsekar – til ære for fotografene. Her er det gjennomstrømningsanlegg, smeltevann fra høyfjellet. Vannet her er vesentlig klarere.
– Vi har utelukkende ørret – av egen avstamning. Den siste laksen ble levert i november, sier Rørtveit.
Han ser klare forskjeller på produksjon av yngel av ørret sammenlignet med laks.
– Han er mer glupsk, mer aktiv. Det går fortere. Første del i startfôring er ørret mer utfordrende enn laksen. Han er mer aktiv, stresser mer enn laksen. Men det er en utrolig kjekk fisk å jobbe med, understreker han.
Ressurser
– Jeg tror vi er det eneste komplette resirkuleringsanlegget som utelukkende har ørret. Kun Osland-fisk.
Ørret er dominert av oppdrettere på Vestlandet.
– Her i region Vestland pluss Hofseth på Sunnmøre. Nordlaks har trukket seg ut, sier Rørtveit.
– Vi ligger egentlig midt i smørøyet, smiler han.
Ingen ressurser går til spille. Selv ikke fiskeekskrementene og fôrrestene. Det samles opp i «Skjethuset». Her presses og tørkes slammet til 90-95 prosent tørrstoff. Dette kjøres i lastebiler til Grøn Gjødsel på østlandet, som bruker det til økologisk gjødsel.