Totalt er bestillingene for fartøyer over 40 meter på 26,7 milliarder kroner, melder Maritime.no.
Grunnet nedgangen i oljeservice, er likevel ordreboken halvert fra samme tid i fjor. Bransjesjef Lars Gørvell-Dahll i Maritim bransjeforening i Norsk Industri er bekymret over utviklingen.
Nedtur
– Det er en skummel situasjon for disse verftene. Bestillinger fra offshore serviceskipsrederiene utgjorde ifjor 89 prosent av den samlede ordreinngangen, sier Gørvell-Dahll til DN.
Nedturen er spesielt hard for verftene som har spesialisert seg på å bygge plattformforsynings-, ankerhåndterings- og subseabåter, mens flere mindre og mellomstore verft opplever gode tider med kontrakter på nye fiskebåter og brønnbåter.
– Vi er spesielt glade for ordrene på bygging av større fiskebåter, noe som mange av oss har trodd var gått til utlandet for godt, til Tyrkia og Danmark. I tillegg så bygges det fartøy for vind-farmer, yachter og andre spesialfartøy, sa Gørvell-Dahll til Maritime for en måned siden.
Les også: – Ordreinngangen svikter ved de store verftene
Alvorlig
Fellesforbundets forbundssekretær Jørn Eggum mener situasjonen for flere av skipsverftene er mer alvorlig enn størrelsen på ordreboken signaliserer.
– Realiteten er jo at de fleste ordrene på de store verftene som fortsatt har skip i bestilling, gjelder bygging av offshore servicefartøyer. Men verden har forandret seg mye siden disse kontraktene ble inngått. I dag er det ikke lenger det samme behovet for nye ankerhåndteringsbåter og plattformforsyningsskip. Sannsynligvis blir mange av disse bestillingene reforhandlet med senere leveringsdatoer enn opprinnelig avtalt. Kanskje noen av skipene også blir avbestilt. Uansett er dette dramatisk for bransjen, og kan fort føre til at enda flere ansatte på skipsverftene blir permittert, sier han til DN.