Ordrebøkene fylles opp

Nyheter
602

I perioden 2015-2017 er det med det lagt inn ordrer for nye brønnbåter med en samlet lastekapasitet på 14.800 kubikkmeter. Det viser beregninger gjort av Brønnbåtforeningen.

På spørsmål om det er en sterk underliggende etterspørselsvekst for brønnbåtflåten, ønsker ikke daglig leder Odd Einar Sandøy i Rostein kommentere hva andre rederier gjør. Rostein venter ikke leveranser av nye båter i perioden 2015-2017.

– Jeg vil ikke mene noe om de andre. Vi har i alle fall forankret våre båter i avtaler, så får andre svare for seg. Men det er i alle fall liten vekst i lakseproduksjonen, sier Sandøy til iLaks.

Spesialtransport
– Dette er mer tidsrettede båter, bedre utrustet for nye transportforskrifter også. Så går det ut noen båter fra den gamle flåten. Så det er blitt spesialtransport etter hvert, sier han.

Brønnbåtene anno 2015 brukes ikke bare til frakt av laks. De er hyppig brukt blant annet til behandling av lakselus og AGD.

– Hvordan vurderer du markedet; er dette en høy ordrebok?

– Dette er en betydelig prosentvis økning, ja. Men de vel ser sine behov rundt om i Norge.

– Bygges det med ordrer i bunn eller også noe på spekulasjon?

– Jeg har ikke peiling. Det må de svare på de som har kontrahert båtene. Vi bygger for spesifikke kunder og kontrakter. Jeg vil ikke mene noe om de andre. Vi holder på med vårt, sier Rostein-sjefen.

Les også: Bømlo Brønnbåtservice kontraherer ny båt

Fremtidsoptimisme
Tirsdag kom meldingen om at Bømlo Brønnbåtservice har bestilt sitt hittil største fartøy ved Vestnesverftet Aas Mek. Verksted. Nye «Øystrand» skal ha en lastekapasitet på 3.600 kubikkmeter, noe som fremfor alt vitner om fremtidsoptimisme.

iLaks har prøvd, men har foreløpig ikke lyktes i, få kommentarer til saken fra brønnbåtdirektørene Geir Agasøster og Roger Halsebakk i henholdsvis Bømlo Brønnbåtservice og Sølvtrans.