Optimeringsprisen til Vartdal Plast

Nyheter
1400

Prisen styrker arbeidet med et internasjonalt gjennombrudd for det innovative produktet. Vartdal Plast ble tildelt Optimeringsprisen 2015 for utviklingen av SuperFresh, en pute som fortløpende slipper ut CO2. Utviklingsarbeidet har skjedd i nært samarbeid med Nofima.

I juryens begrunnelse heter det: Vartdal Plast har gjort en imponerende innsats i å skape et helt nytt produkt som kan være med på å redusere emballasjevolumet med opptil 50 prosent. Samtidig har de utviklet en tilhørende pakkeløsning som øker levetiden til produktet med opptil 40 prosent.

Pute
Gjennom produktet SuperFresh har Vartdal Plast startet det som forhåpentligvis vil bli en trend når det gjelder ferskpakking av fisk, kjøtt og kylling i konsumentforpakninger. Kort fortalt baserer SuperFresh seg på en absorbent som er som en pute som ligger i konsumentforpakningen. På fagspråket kalles det en CO2-emitter, som utvikler bakteriehemmende CO2. Denne er spesialtilpasset til både type mat og til vekten på maten.

Laks kan eksempelvis holde seg fersk i 20 dager med SuperFresh, mot 14 dager normalt.

SuperFresh er utviklet over flere år av Vartdal Plast i tett samarbeid med Nofima. Tildelingen av Optimeringsprisen til SuperFresh på Emballasjedagene er en bekreftelse på at Nofimas forskning bedrer kvaliteten på mat.

Implementeringen av produktet har tatt tid, men når slike prosesser tar tid blir sluttresultatet godt. Flere norske og utenlandske produsenter har allerede tatt i bruk SuperFresh.

Testing
Prisen ble delt ut av Thomas Weihe, leder av Næringslivets Emballasjeoptimeringskomite (NOK) og Yngve Krokann, kompetanseleder i Emballasjeforeningen.

Testing med SuperFresh i konsumentforpakninger er gjennomført i Frankrike, Nederland, Belgia, Italia og Storbritannia på produktene laks, torsk, kylling og reker.

– Vi har tro på et stort gjennombrudd i Europa i løpet av kommende halvår, sier produktsjef Mounir El’Mourabit.

– Vi har kunde i New Zealand som har tatt i bruk SuperFresh på lysing (Merluccius merluccius). Første testperiode med produktet i butikkene er i gang og vi har forventning om større ordre mot slutten av 2016/begynnelsen av 2017, sier El’Mourabit.

Lenger hylletid
Ved hjelp av SuperFresh, som gir lengre holdbarhet og lenger hylletid, kan de transportere fisken ferdig pakket med båt til Australia for salg der.

Etter produktlanseringen i Brüssel for tre år siden har Vartdal Plast jobbet målrettet med optimaliseringen av produktet og fortsatt forskningen i samarbeid med Nofima. I dag er produktet i norske butikker på følgende produkter: Krabbe, torsk og klippfisk. Rema 1000 og Coop er kjedene som selger produkter med SuperFresh.

– For Vartdal Plast har dette vært en veldig lærerik og motiverende prosess å være gjennom. Det er gledelig å registrere at markedet modnes mer og mer for produktet. Når det er sagt, mener vi at sisteleddsomsetningen av matvarer i Norge og globalt har en vei å gå for å sette mer fokus på matsvinn og matvaretrygghet, sier produktsjef Mounir El’Mourabit.

Et slikt fokus vil gi lengre hylletid og store miljømessige og økonomiske ringvirkninger. Den vestlige verden kaster matvarer tilsvarende tre ganger behovet til hele verdens befolkning. SuperFresh vil således være et lite, men viktig, bidrag til redusert matsvinn. Vartdal Plast håper at denne prisen kan bidra til at flere av de store matvarekjedene setter økt fokus på matsvinn og matvaretrygghet. Et slikt fokus vil gi et tydelig signal til produsentene at de må følge med i utviklingen og gi sitt bidrag til økt matvaretrygghet og redusert matsvinn.