Oppnår optimale fraktforhold med sylindriske tanker

Nyheter
526

Det opplyser Norsk Fisketransport ifølge Teknisk Ukeblad.

Som iLaks rapporterte like før jul, har Norsk Fisketransport (NFT) nylig fått levert sitt nybygg «Namsos». Denne brønnbåten har runde tanker.

Det er Havyard Ship Technology som har levert «Namsos». Brønnbåten er bygg nummer to med Havyard 587 design. Den første med denne designen, «Stormy», ble levert i 2014.

Driftserfaringene har ført til noen modifikasjoner og endringer på «Namsos». Erfaringene med sylindriske tanker i stedet for kvadratiske er svært gode, ifølge NFT, som også eier «Havtrans», tidligere «Stormy».

– Med sirkulære tanker kan vi kontrollere strømningsbildet slik at vannkvaliteten er homogen i hele tanken. Det gir optimale forhold for laksen både under transport, avlusing og andre oppdrag. Laksen får også svømme i lignende omgivelser som den har i de sirkulære merdene. Laksen viser ingen tegn til stress av oppholdet ombord i båten, sier Børge Lorentzsen, sjef nybygg og viseadministrerende direktør i NFT.

NFT opplyser at de kan frakte tre ganger så mye laks med «Havtrans» og «Namsos», som rederiet kan gjøre med noen av de eldre båtene med samme drivstofforbruk. Ifølge en pressemelding fra Havyard skyldes det blant annet skrogdesign og framdriftslinje som gir svært god drivstofføkonomi.

Prosjektleder Trygve Solaas ved Havyard i Leirvik sier at byggingen av «Namsos» har vært et utfordrende prosjekt.

– En moderne brønnbåt i dag er et avansert skip, der mange system skal tilpasses, installeres og testes. På mange måter er det mer komplisert å bygge brønnbåt enn de fleste offshore skipene vi har levert, sier Solaas ifølge pressemeldingen.