Oppgjør mellom Sjømat Norge og Norsk Industri

Nyheter
739

– Sjømatbransjen trenger Norges Sjømatråd. På grunn av økt norsk eksport og økte sjømatpriser har inntektene til Sjømatrådet gått kraftig opp. Vi kan være enige i at avgiften kan reduseres noe, slik fiskeriministeren har tatt til orde for. Spesielt er det behov for å redusere avgiften på bearbeidede varer samt å være lydhør for dem som bygger egne merkevarer. Men å avvikle Sjømatrådet, vil være svært skadelig for norsk sjømatnæring, sier administrerende direktør Geir Ove Ystmark i Sjømat Norge til VG.

Han kaster seg inn i debatten om Norges Sjømatråd, som har blusset opp igjen i helgen etter at Norges største avis grep tak i den.

Les også: – Det er altfor mye wining and dining

Her gikk Marine Harvests Alf-Helge Aarskog ut mot Norges Sjømatråd, og får støtte av administrerende direktør Stein Lier-Hansen i Norsk Industri, NHOs desidert største forening.

– Sjømatrådet hadde sin funksjon da den norske bransjen var ung og trengte hjelp for å komme ut i verden. Men i dag, hvor norsk laks er verdensledende, kan jeg ikke se at det lenger har noen funksjon, sier Lier-Hansen.

Det reagerer Sjømat Norges Geir Ove Ystmark på.

– Uttalelsene til Lier-Hansen viser at han ikke har god nok kunnskap om Norges Sjømatråd, sier Ystmark og legger syrlig til: – Det kan skyldes at hans Norsk Industri bare har ett eneste medlem innen fiskeeksport.

I mars meldte Marine Harvest overgang fra Sjømat Norge til Norsk Industri.

– Jeg skjønner at et globalt selskap som Marine Harvest ikke har samme behov for felles markedsføring. De driver tross alt produksjon i mange land. For selskap som har sin hovedsatsing i Norge blir det annerledes. De og nasjonen har behov for å bygge norsk opprinnelse.

Ystmark får støtte fra Coast Seafoods administrerende direktør Sverre Søraa.

– Jeg synes det er trist at Marine Harvest forsøker å trekke stigen opp etter seg når de er blitt store. Vi som er mindre, trenger virkelig at Norwegian Salmon markedsføres ute i verden, sier Søraa.

– Jeg skjønner rett og slett ikke at det går an å vurdere om Norges Sjømatråd skal nedlegges. Nå som Norwegian Salmon virkelig er blitt verdensledende og vi samlet eksporterer laks og ørret for 46 milliarder kroner, da blir 500 millioner peanuts. Jeg mener suksessen til Norges Sjømatråd bør gjøre at vi faktisk bruker mer på slik felles markedsføring, sier han og viser til globale giganter.

– Norwegian Salmon eller Norsk laks, er Norges svar på Sverige sitt Ikea. I dag har vi ikke noe annet merke som er i nærheten av å kalle seg et brand, men dette kan komme på sikt. Store merkevarer som McDonalds og Coca-Cola bruker mellom 7 til 15 prosent til markedsføring, mens Norges Sjømatråd angripes for å bruke 0,75 prosent, sier han.

– Jeg synes ikke vi skal slå av en suksessmodell. Mange land har begynt å se til Norge, nettopp fordi vi har greid det ingen andre land har maktet: Å bygge et globalt fiskevaremerke. Og når det gjelder påstandene om wining and dining, er det bare trist og useriøst.

Les hele saken på E24 HER