KRONIKK: En fremoverlent laksenæring.
Som NHO-sjef har jeg reist langs kysten og sett hvordan havbruksnæringen har utviklet seg. Jeg er rett og slett imponert over teknologien og kompetansen som finnes i bedriftene. Det er denne innsatsen kombinert med godt samarbeid med leverandører, myndigheter og forskningsmiljøer som har ledet fram til at laksen er blitt Norges fremste varemerke. Gjerne «Norges IKEA», som statsministeren ofte formulerer det.
Jeg er svært opptatt av samarbeid, og det gjelder også mellom landsforeningene vi har i NHO-familien. Jeg har registrert at Norsk Industri arbeider med et «veikart» for norsk havbruk. Samtidig har Sjømat Norge over år koordinert en massiv fellesinnsats i havbruksnæringen. Disse tiltakene har oppnådd gode resultater – blant annet en kraftig reduksjon i rømmingstallene og nedgang i bruken av legemidler mot lus. Utviklingen av en av våre viktigste eksportnæringer er oppgaver som krever samarbeid og koordinering i hele verdikjeden og i hele næringslivet.
Jeg vil derfor sørge for at vi i NHO gjør vårt for å få til et samspill, også mellom Norsk Industri og Sjømat Norge. Disse landsforeningene organiserer en kraftfull samling med bedrifter som både driver produksjon og leveranser av teknologi, varer og service. Uten god dialog og enighet om mål og virkemidler er det fare for at et «veikart» og andre gode tiltak vil ende opp i skuffen.
Jeg har derfor oppfordret Norsk Industri til å samarbeide med Sjømat Norge om fremleggelsen av veikartet og fått positiv respons på det fra Stein Lier-Hansen som er deres administrerende direktør.
Skal vi lykkes – og da snakker jeg for hele landet vårt, siden havbruksnæringen kommer til å bli enda viktigere i tiårene som står foran oss – må vi nettopp dra nytte av den store endringskraften som finnes i bedriftene.
Noe av det flotteste med laksenæringen er at det både er innovasjonsvilje og evne, det er ambisjoner, det er teknologioptimisme og det er kapital til å utvikle Norge som sjømatleverandør til hele verden.