Oppdrettsnæringen i Nordland sponser åtte vogntog med Ukraina-hjelp. Nå er den første traileren på vei

Nyheter
0

Polsk-Norsk forening i Bodø har hatt en enorm respons på innsamlingsaksjonen sin til flyktninger fra Ukraina. 

Gigante Havbruk, Selsøyvik Havbruk, KapNord Fond, Nofir, Salten Aqua, Folden Akva og Gigante Salmon går sammen om å dekke transportkostnadene til forsendelsene som går til grensen mellom Polen og Ukraina.

– I den situasjonen Europa nå står i ønsker vi alle å bidra der vi kan, og da vi så at den Polsk-Norske foreningen trengte hjelp til transport ønsket vi å bidra, forteller Helge E. W. Albertsen, konsernsjef i Gigante Salmon, i en pressemelding.

Sammen med KapNord Fond og Gigante Havbruk startet de stafetten, og de andre selskapene stilte veldig gjerne opp på «sjømatstafetten» fra Bodø til Ukraina.

Dugnad
Med på dugnaden er også eksportselskapet Polar Quality, som bruker sin ekspertise på logistikk til å organisere transportene og dokumentasjonen som kreves. Fakturaene for hver enkelt transport går til det enkelte sjømatselskapet, slik at Polsk-Norsk forening kan bruke all tiden sin på å ta imot og klargjøre hjelpesendingene.

Den første transporten gikk mandag, og den neste går i løpet av kort tid.

Initiativtaker og primus motor Marcin Basista er glad og lettet for at det kom på plass en forutsigbar løsning for transport av den innsamlede hjelpen. Han har sammen med arbeidsgiver Matgrossisten sørget for lagring og et sted å ta imot hjelpen, skaffet avtale med mottakerorganisasjon i Polen og ordnet den første sendingen.

Nå er det én oppgave mindre for Basista og de andre frivillige:

– Dette er en stor lettelse. Nå kan vi konsentrere oss om innsamling, organisering og pakking, vi slipper å ordne med transport, forteller Basista, som likevel har mer enn nok å henge fingrene i sammen med de andre frivillige og leder i foreningen, Lech Szurgot.

«Grønne korridorer»
Aksjonen har avtale med Fundacja Gdanska, en humanitær organisasjon i Polen, og med den ukrainske organisasjonen Sprava Hromad. Sendingene blir kjørt til Polen og videre inn i Ukraina gjennom såkalte «grønne korridorer». Foreningen har også kontakt med Helsedepartementet i Ukraina, som har sendt dokumentasjon på at de trenger hjelp, samt hva som er behovet, slik at sendingene kan komme over grensen og inn i Ukraina på humanitært grunnlag. Aksjonen har også etablert samarbeid Bodø Røde Kors, som bidrar med rådgivning og ekspertise på humanitær bistand.

I tillegg organiserer de sendinger fra andre steder: paller med innsamlede artikler fra Helgeland og Salten leveres i Bodø, sorteres og samordnes i større sendinger.

– Vi har fått utrolig mye klær, det er det ikke mer behov for akkurat nå. Nå er behovet blant annet soveposer, batterier, powerbanker, ladere og energibarer, forteller Lech Szurgot, og understreker at foreningen hele tiden oppdaterer informasjonen på Facebooksiden sin, slik at de som ønsker å hjelpe kan se hva behovet er. Hva det er behov for får de vite direkte fra Ukraina.

Bidrar
Polsk-Norsk forening har organisert de to første transportene ved hjelp av bekjentskaper, og har opprettet en innsamling på Spleis.no for å dekke utgifter til transport. Dette beløpet vil nå gå til å kjøpe inn produkter som det er behov for, og dersom det blir noe til overs vil det bli gitt til Røde Kors.

– Dette gjør at vi kan bidra enda mer, sier Basista. Både han og de andre frivillige er lei seg for det inntrykket som er skapt i noen medier av at mye av hjelpen som sendes nedover bare dumpes på grensen.

– Mange privatpersoner har dumpet gjenstander på grensen, men det som organiseres av hjelpeorganisasjoner blir delt ut til de som trenger det, eller lagret i påvente av et endret behov, forklarer han.

Polsk-Norsk forening fortsetter innsamlingen sin så lenge det er behov.